Brev:
Vil ikke sove om aftenen - 9 mdr.
20. december 2008
Alder:
9 mdr.
Vil ikke sove om aftenen - 9 mdr.
Hej Helen.
Først tak for en god brevkasse - jeg har læst med på sidelinien i et godt stykke tid.
Lidt om os: Vi er en lille familie, som fik vores første barn Julia i slutningen af marts i år. Hun er født en måned for tidligt og vejde 2290 gram ved fødslen. Hun har været en meget stærk pige, og allerede da hun var 3 måneder gammel vejede hun, det som en gennemsnits baby på 3 måneder skulle veje. Vi har aldrig kunne mærke på hende, at hun er for tidlig født og er udviklingsmæssigt som en 9 måneders baby skal være.
Om dagen er hun den gladeste pige; hun smiler, snakker (kan råbe meget højt), leger, møver sig baglæns over gulvet og fjoller. Hun græder aldrig om dagen! Og falder i søvn i sin barnevogn på 2 minutter bare den kører en lille smule.
Men men men om aftenen, når hun skal puttes er det med skrig og skrål. Jeg føler efterhånden, at vi har forsøgt med alt, men der er ikke noget der hjælper - ja ærlig talt er min tålmodighed også ved at være brugt op.
Jeg har brugt mange timer på at kigge på nettet og læse bøger, og jeg kan ligesom fornemme at det er en fuldstændig fast dagsrytme, der skal til. Den sidste uge har vi fulgt denne rytme:
Vågner/bliver vækket kl. 7
Morgenmad bestående af øllebrød
Kl. 9 Puttes til formiddagslur - vækker hende efter en time. Hun får frugt og lidt brød
Kl. 11/11.30 frokost, hvor hun spiser to skiver rugbrød med pålæg
Kl. 12 puttes til middagslur og sover mellem 1 og 2½ time (oftest et sted imellem)
Kl. 14 vågner og får frugt og brød.
Kl. 16 får hun en powernap på 45 min. til en time.
Vågner 17 og vi spiser aftensmad kl. 17.30/18
Kl. 18.30 Bad
Kl. 19 ammes og puttes.
Hun falder ikke i søvn ved brystet. Hun mosler rundt og så lægger jeg hende i seng. Og her begynder festen: hun kan slet ikke finde ro og jeg aer hende, men hun prøver bare febrilsk at få fat i min hånd for derefter at blive sur på den.
Det starter med at hun brokker sig, men jo mere træt hun bliver jo mere skriger hun. Det ender tit med at jeg tager hende op og nogle gange falder hun i søvn ved mig og andre gange skriger hun lige så meget hos mig.
Når hun endelig sover vågner hun hver 2. time natten igennem og skal have sutten og lige puttes. Ca. hver anden nat har hun en vågen skrigeperiode på alt mellem 30 min. og 2 timer. Denne periode foregår som regl i vores seng sammen med os.
Hun sover ikke på vores værelse mere (kun hvis hun har en af de der nætter med skrigeri), fordi vi vækkede hende, når vi gik i seng. Egentlig er vi ligeglade med hvor hun sover (hun måtte hjertens gerne sove i vores seng) bare hun sover og falder godt i søvn. Men INTET hjælper.
Er på ingen måde tilhænger af at hun skal græde sig i søvn. Vi har forsøgt med puttedyr, sutteklud osv. men hun gider det ikke.
Den 6. januar begynder hun i dagpleje, og jeg syntes den rytme vi har nu minder meget om den hun skal have i dagplejen.
Nu er det jo ikke så længe vi har forsøgt os med disse faste rutiner, men jeg syntes bare, vi skulle se en forbedring nu - eller er jeg for utålmodig?
Håber virkelig du har gudkornene:)
Hilsen en efterhånden fortvivlet mor