Svar: Vågner om aftenen - 6 mdr.
20. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Maibrit
Det kan sagtens være et udviklingsspring der gør sig gældende hos jer, det kan også være at Valdemar vågner fordi han har ondt for tænder, eller måske er det et reelt behov for mælk han skal have indhentet om aftenen for at kunne sove til næste morgen tidlig.
I forhold til hans alder, så kan flere ting altså spille ind og det kan godt være en sammenhæng af alle ting, der pludselig sætter sine spor ....
I forhold til indtag af mælk, så skal du naturligvis sikre at han tilbydes brystet nok i løbet af dagen. Selvom han nu er oppe på 3 måltider skemad og evt. også får mellemmåltider, så skal han forsat have bryst ca 6 gange i døgnet. Han har en alder nu, hvor han let lader sig forstyrre af andre ting, når han bliver ammet og måske derfor ikke helt har samme koncentration og ikke får spist helt hvad han har behov for - og så søger han brystet mere om aftenen.
Det kan også være det faktum at han bruger sig selv mere fysisk og mentalt (udviklingsspringet du taler om) og det gør at han naturligt sover mere uroligt, har flere oplevelser der skal bearbejde i drømme og at han naturligt virker mere tryghedssøgende og søger mere fysisk kontakt lige nu.
I forhold til hvorvidt søvnen om dagen spiller ind, så har du naturligvis også en pointe her. Du fortæller at han sover to gange dagligt og ofte varer hans lure 4-5 timer sammenlagt. I forhold til gennemsnittet sover han faktisk en del i løbet af dagen og det er meget tænkeligt at I putter ham for tidligt om aftenen, - at han reelt ikke er parat til at blive puttet før en times tid senere ...
De fleste børn vil gennemsnitligt i 6 måneders alderen sove 3-4 timer samlet i løbet af dagen og nattesøvnen vil vare 10-11 timer. Der sker ikke spor ved at dagssøvnen varer 4-5 timer, men så vil nattesøvnen naturligt være det kortere :o)
Håber ovenstående tanker hjælper lidt på vej og giver lidt forklaring.
Ha´ en rigtig dejlig juleaften. Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske