Svar: 4½ måned og ingen appetit
21. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Ditte
Jeg er sikker på at din datters forkølelse hænger sammen med den nedsatte appetit. Det kender du også fra dig selv,- når du ikke er hlet på toppen så spiser du heller ikke så meget.
Samtidig så er det naturligt at nogle børn kan nøjes med at spise af et bryst. Din datter er så stor at hun har flere kræfter og måske er det passende for hende. Det er dog altid en god idé at tilbyde hende toppen af det andet bryst også, så hun får 'slukket tørsten' med den mere vandholdige mælk, men det skal kun være et tilbud, takker hun nej, så er det sådan.
Med hensyn til 'flitsbue' så vær opmærksom på at du ikke holder hånden på hendes baghoved, da dette føles som et pres og hun stritter imod. forsøg i stedet at holde nede ved hendes nakke.
Prøv også at lægge hende til i tvillingestilling eller lægge dig ned med hende, det kan nogle gange hjælpe og få dem til at tage fat igen og spise lidt mere. Også at amme, når hun halvsover, kan være en god idé.
Når børn vågner hyppigere og ændrer soverytme kan det også være tegn på at de har behov for mere mad. Jeg synes derfor at det lyder fornuftigt at du forsøger med lidt skemad. 1-2 måltider om dagen er passende i begyndelsen.
Med hensyn til hævet hovedgærde, så er det en passende højde. Det svarer ca til at du lægger et ringbind eller et par telefonbøger ind under madrassen i hovedenden.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske