Svar: I tvivl om datters vægt
21. april 2004
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Når jeres sundhedsplejerske har anbefalet at I begynder at give jeres lille pige mere og andet mad, så må der være en grund til dette. Sundhedsplejerksen laver jo en vægtmåling og tegner dette ind på en kurve og hvis jeres datter ikke længere følger sin kurve og dermed har tabt sig eller ikke taget nok på, så lyder det helt rigtigt at I begynder at give hende noget ekstra.
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og i alderen 4-6 mdr. må jeres datter kun få det der svarer til to måltider vælling dagligt (dvs. to flasker). Herudover kan I begynde at tilbyde hende lidt skemad.
Ofte vil det i begyndelsen kun dreje sig om smagsprøver. Det kræver øvelse og teknik at føre maden tilbage i munden og synke den og det skal hun lære. Hvis hun virker interesseret og følger jer, når I spiser, så er der ikke noget galt i at I forsøger at give hende lidt. Hun skal naturligvis ammes som hun plejer, og skemad og vælling vil være et tilskud og ikke gå i stedet for amning på nuværende tidspunkt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske