Svar: Kost og ernæring - 6 mdr.
21. april 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte Selberg
Det er naturligt at børn under 6 mdr vågner om natten for at blive ammet, og at sove igennem er derfor ikke mere end 5-6 timer. Efter 6 mdr´s alderen har mange børn stadig behov for mad eller drikke i løbet af den tidlige morgenstund, men ernæringsmæssigt har de ikke behov for mælk om natten.
Mange børn er ret gamle, dvs mere end et år, før de kan sove igennem natten uden at få noget at drikke undervejs,m en børn er jo meget forskellige, og hvor nogle kan klare sig igennem natten i en tidlig alder, så har andre fortsat behov i flere år.
Når børn vågner om natten, så kan det også skyldes utryghed, mareridt og andre ting og hvis man møder sit barn og giver det lov til at komme ind i soveværelset, eller på anden måde beroliger det, så det lægger sig til at sove igen,- så er det vel også at sove igennem. Det er et spørgsmål om hvordan man definerer det.
Med hensyn til kost og væske, så er det naturligvis vigtigt at du tilbyder din dreng hyppige måltider og meget at drikke. Hvis du gør det, så må du også gå ud fra at han selv er i stand til at regulere sit behov.
Børn omkring 6 mdr´s alderen spiser meget forskelligt. Nogle børn er endnu kun på 'smagsprøvestadiet' og andre er godt igang med skemaden, som din dreng.
Jeg går ud fra at de 100 ml vand med tre skeer erstatning svarer til 100 ml erstatning? Det vil sige at din søn spiser 400 ml som grød. Derudover får han 300 ml ren erstatning. Det kan godt være okay, men kan også være lige lidt i underkanten, da han er en stor dreng. Kan du få ham til at drikke lidt af kop også, så ville det være rigtig godt.
Det er normalt at frugt blødgør afføringen og kan give lidt tyndere mave. Brug frugten på grøden, så er den med til at holde maven igang.
Alt i alt så lyder det som om du har en dreng der trives rigtig godt. Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske