Svar: Hjemmelavet vælling med profylac
18. april 2004
Alder:
3 mdr.
Hej
Jeg synes at vælling lyder som en rigtig god idé, når din datter ikke er ældre end 3½ mdr. I princippet bør man ikke begynde med vælling eller grød før barnet er fire måneder og du skal også passe på ikke at give hende for meget af det, da hun så vil få for mange proteiner og det kan hendes nyrer ikke klare.
Af vælling må hun mellem 4-6 mdr. max få hvad der svarer til to måltider om dagen (to flasker).
Du kan selv lave vælling og jeg ser ingen problemer i at du laver vælling på profylac. Opskriften kommer her:
2 tsk majsstivelse (f.eks. maizena) eller 1½ spsk. ris- eller majsmel, eller hirseflager.
2 dl vand
4-6 mål modermælkserstatning (mængden varierer efter mærke)
Mel/flager eller stivelse piskes sammen med vand og koges ved svag varme i nogle minutter. Majsstivelse skal kun koge ca 1 minut, hvor mel og flager koger lidt længere 5-10 minutter.
Når det er afkølet lidt tilsætter du modermælkserstatningspulver og pisker det sammen og vællingen er færdig.
God fornøjelse. Jeg håber det virker.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske