Svar: Kravle, krybe
18. april 2004
Alder:
8 mdr.
Hejsa
Du kan hjælpe din datter op på alle fire. Du skal ikke begynde at flytte på hendes hænder og ben for at få hende fremad, men derimod støtte hende så hun såtr og rokker frem og tilbage. Det er fra at rokke at hun tilsidst begynder at kravle.
Brug også dig selv og lad hende rulle rundt på dig og på den måde blive bevæget.
Leg gemmelege, hvor du 'bliver væk' og hun skal flytte for sig, for at få øje på dig.
Leg med elgetøj, der bevæger sig. Det kan være bolde eller balloner, trækkedyr eller lignende som hun også skal bevæge sig efter.
Tålmodighed og det skal nok komme.
Med hensyn til at krybe, så trykker du på hendes fodballer. Skiftevis den ene og den anden og hjælpe hende frem på den måde. Det kan hjælpe med et par bløde sko, med skridsikre såler. Det kan evt. være et par hjemmesko i skind eller et par kravlesko. Sålænge hun ikke er ældre end hun er er det vigtigt at hun ikke har sko på hele tiden, men også får mulighed for at have bare tæer, så foden udvikler sig rigtigt. Efterhånde som det bliver varmere, vil hun i bare tæer også bedre kunne skubbe fra med fødderne.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske