Svar: Min søn på 5 måneder græder og skriger hver gang han skal sove
2. juni 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Gitte
Det er ulideligt når ens barn græder, for man vil jo så gerne hjælpe og hvad skal man gøre. Man bliver som forældre utroligt frustrerede og det kræver at man har en stor tolerance.
Der er mange grunde til at børn græder. Da jeg ikke kender dig, din søn og jeres familie, kan jeg ikke sige, hvorfor han græder, så meget som han gør, når han skal sove. Men nogle børn græder, når de bliver alt for trætte, har et for hårdt dagsprogram eller bliver holdt vågne længere end de egentlig har behov for. Disse børn græder ofte når de skal sove, og deres gråd er en måde at sige ”hjælp mig til at få sovet lidt”.
Små børn kan blive meget hurtigt trætte, fordi de får utroligt mange sansepåvirkninger, som de skal bearbejde. Lige med ét får de behov for at koble af, men det kan de ikke, hvis de bliver båret rundt på, sidder placeret i en stol eller lignende. Prøv at give din dreng mulighed for at koble fra. Hvis han vender blikket væk, når du sidder med ham, så lad være med at fange hans øjne igen, lad ham selv tage kontakt, når han vil og atter er parat. Hvis han gnidder øjne og næse samtidig, så kan det også være tegn på, at han er træt. Vær opmærksom på de små signaler han sender om, at nu er jeg egentlig træt og prøv at se om du kan få ham puttet, før han når at blive overtræt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske