Svar: Opdragelse, seperationsfase, bordskik
4. december 2008
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Når Josefine skal starte i vuggestue, tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at I mødes med stuepædagogen og aftaler, hvordan I gør det. Det vil være godt, hvis Josefine kunne få en fast person den første tid, som hun bliver afleveret hos om morgenen, - I putter hende i favn på den anden, fortæller hende at "nu passer Birte på dig" og så vinker i farvel osv. Josefine skal vide og mærke, hvem det er der tager over, når mor ikke er der.
Det er vigtigt, at Josefine fornemmer at du er tryg ved stedet og ved den der skal passe hende. Hun spejler sig i dig og hvis hun mærker at du er utryg og urolig ved situationen, så vil hun naturligt protestere mere. Derfor er det vigtigt at du prøver at signalere at det her er helt okay, at det nok skal gå fint og at hun bliver passet godt på.
Den der tager over og tager sig af hende, skal naturligvis sørge for at medinddrage hende i dagens aktiviteter og være der for hende, så hun stille og roligt lærer at det er okay, det er faktisk meget rart at være i vuggestue og hun kan godt klare det, selvom du ikke er hos hende, for der er en anden, som hjælper hende og tager sig af hende.
Derudover synes jeg at du skal give hende et lille fotoalbum med, hvori der er billeder af dig, far, Josefine osv. billeder som viser hende, at I stadig er der et eller andet sted. Hun kan jo ikke forholde sig til klokken og tiden, hun forstå ikke at I kommer igen, når hun har fået eftermiddagsmad, men når hun kigger på et billede af jer så bliver hun måske mindet om at I stadig er der. Hvis hun er ked af det og giver udtryk for at savne jer, så kan hun kigge i fotobogen sammen med pædagogen og blive bekræftet i at mor og far stadig er der og at I kommer igen. Herefter vil hun så måske være parat til atter at lege og deltage med de andre børn.
Med hensyn til at sove i egen seng, skabe nye rutiner osv. så skal I vurdere, hvordan I har det bedst. Hvis I forældre gerne vil have hende ud af soveværelset, så vil det være en rigtig god idé at gøre det nu. I har en måned til det inden hun skal starte i vuggestue - at vente til samtidig start i vuggestue, vil sandsynligvis blive meget hårdt for hende.
Hvis I egentlig har det meget godt (begge to) med at hun sover i soveværelset, så lad hende gøre det, men I skal så være forberedt på at det bliver nogle måneder endnu. Igen fordi det vil være ekstra svært at flytte hende i den periode, hvor hun også skal starte vuggestue.
Samtidig skal I dog også medtænke at bliver hun først omkring 1½ år, så kan det blive svært at få hende ud af jeres seng. Hun er her meget mere bevidst og samtidig i en alder, hvor hun naturligt begynder at få lidt farefornemmelse. Mange børn vågner derfor om natten i 18-20 måneders alderen fordi de drømmer og er kede af det og de søger ofte deres forældre ekstra om natten. Det kan derfor være en ekstra svær alder at lære barnet at sove i egen seng ...
Hvornår I skal ændre på tingene afhænger således helt af hvordan I alle 3 har det bedst.
Med hensyn til nej til skemad, så hører dette alderen til og jeg synes det er helt fint, at du får lidt ekstra i hende, ved at aflede med lidt legetøj eller lignende en gang imellem. Hun er jo ikke nogen stor pige og hun har brug for lidt ekstra mad, det er I nødt til at prioritere :o)
Men ellers tænker jeg at det kommer stille og roligt i takt med at hun også lære at spise med ske. De fleste børn mestrer dog ikke dette før omkring 16 måneders alderen, så der er lidt tid endnu.
Jeg vil anbefale dig at bage nogle havregrynsboller til hende, det er naturligvis ikke det samme som at få en portion havregrød, men de er fine og giver god mæthed og hun kan spise dem selv.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du må som sagt stadig supplere hende med lidt skemad ved siden af mad i stykker, hun er korrigeret stadig en meget lille pige og det skal der tages hensyn til. Samtidig er hun mentalt jo 14 måneder og giver det modspil hun kan forvente - derfor skal hun også have lov til at spise med fingrene, øve sig på at spise selv og derfor tilbydes mad i stykker.
Børn må gerne grisse lidt, når de spiser og det kan ikke undgås at de grisser, når de øver sig og skal lære at spise selv. Faktisk siger man, at børn der har fået lov til at selv at spise, mærke maden, tage den ind i munden ud af munden og ind i munden igen og på den måde har fået lov til at undersøge maden - de spiser pænere når de er 3 år end børn der aldrig har fået lov til at grisse og undersøge .... Men naturligvis skal barnet også lære at spise pænt. Der er forskel på om man undersøger maden om der er læring i det, eller om man sidder og smidder med maden, fordi man keder sig og ikke længere er sulten. Hvis det sidstnævnte er tilfældet, så skal er barnet færdig med at spise, tak for mad og væk fra bordet :o) Opdrages skal de kære små jo også ...
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske