Svar: Mad , mad og atter mad ...
10. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Det lyder rigtig frustrerende det du fortæller og spørgsmålet er hvorfor Liv slet ikke føler sult eller tørst ... hmmm, måske har hun vendet sig til at lade sig nøjes med meget lidt, fordi hun har spist sådan længe ...
Det ændrer dog ikke på, at det stadig er vigtigt at hun spiser og især drikker, så hun får sit væskebehov dækket og derudover er netop små hyppige måltider vigtige, fordi det er med til at holde hendes blodsukker lidt stabilt og netop give lysten til også at spise, hvis hun faster, så når hun på et tidspunkt til ikke at føle behov for mad og det dur ikke.
Derfor er det også rigtig vigtigt og supergodt, hvis du kan få hende til at spise 10 små skefulde og så kan det være bedre at du giver hende det 3 gange dagligt, - det er altså meget bedre for hende at få 1½ dl. grød/mos fordelt ud over 3 måltider end det er at spise det hele på en gang, netop for at give hende lysten til at spise og for at holde hendes blodsukker stabilt.
Jeg kan godt høre at du har forsøgt næsten alt i forhold til mme, - har du prøvet at skifte mærke for at se om det var smagen, har du prøvet at komme sukker i, fordi hun måske gerne vil have det søde?
Udover at hun skal have mælk, så er det jo også vigtigt at hendes væskebehov bliver dækket og jeg synes det lyder forkert, hvis hun mellem kl. 19 og indtil langt op af formiddagen slet ikke drikker. Hun må have brug for væske. Hvis hun afviser mælken, så må du i en overgang forsøge at tilbyde hende vand, så du er sikker på at hun får noget. Du kan prøve at lave lidt kamillete med lidt sukker for at se om hun vil tage det. Selvom det er mælk hun har behov for, så er det også vigtigt at hun sen aften eller tidlig morgen får noget væske, oplever at få noget i maven og begynder at føle hvad det egentlig vil sige at være sulten og tørstig.
Med hensyn til 3 lur sidst på dagen, så vil de fleste børn have behov for dette indtil ca 6 måneders alderen, så det kan sagtens tænkes at Liv har brug for at powernappe 20-30 minutter mellem kl. 17-18 og det må hun naturligvis gerne. Problemet i det er, at hun så naturligvis vil gå senere i seng, men modsat kan det jo også være en fordel hos jer og måske det I skal arbejde lidt på, fordi hun tilsyneladende spiser bedst om aftenen. At satse lidt på vågenperiode og dermed øget indtag om aftenen kunne sagtens være en god idé hos jer.
I takt med at hun bliver 6 måneder så vil hun kunne få mere variation og næsten alle slags fødevarer og det må alt andet lige også hjælpe på hendes indtag. Hun lyder til at være en pige, som hurtigt bliver træt af det samme, hun skal udfordres og have masser af smagsoplevelse og hun vil elske at sidde med noget i hånden selv, sutte på, opbløde med spyt, gnaske i. Så det skal nok gå alt sammen, men lige nu er det naturligt lidt hårdt - det kan jeg godt høre.
Du skal komme mme i hendes grød og mos, så hun får lidt ekstra, du kan også komme mme på lidt frugtmos, så hun får det lidt ligesom 'gammeldags frugtgrød med mælk' så du på den måde får lidt ekstra i hende. og så skal du naturligvis holde fast i at lægen har sagt at hun er fint og udvikler sig som hun skal ... også selvom hun lige nu ikke helt holder sin vægtkurve.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske