Svar: Spiser meget lidt - 10 mdr.
9. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Isabell
Med den alder din datter har nu, er det rigtig vigtigt at hun får mere eller mindre det samme som I andre får. Det er en rigtig god idé at tilbyde hende grød om morgenen, fordi det giver en god bund og energi til at starte dagen - morgenmad er jo et vigtigt måltid, det ved vi alle ... Derudover kan hun også få yoghurt og lignende, hvad hun nu kunne synes var lidt lækkert. Og så skal hun have mad som hun selv kan sidde med.
Jeg vil anbefale dig at bage nogle havregrynsboller. Jeg har endnu ikke mødt børn der ikke kunne lide dem og de er solide og giver lidt mæthed og energi. Du kan komme smør på, give hende ost, lidt marmelade osv. Det er helt fint.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Derudover vil jeg anbefale dig at købe en tallerken som er inddelt i rum. Det giver dig mulighed for at tilbyde hende lidt variation adskilt og det gør det lettere for hende at overskue maden. Du kan lægge rugbrød i et rum, kogte ærter, majs, gulerod i et andet, kogte pastaskruer i et tredie, lidt dressing, sovs osv. i et fjerde .... Hvad du nu kan finde på.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med sødmælk og smørklat, sødmælk af kop til
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, friske bær. Giv hende også ½ havregrynsbolle med smør og marmelade. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød, giv hende 1/4 skive i stedet for hapsere, så hun kan bide af det. Giv hende forskellige former for smørbart pålæg og vil hun hellere spise det kun med smør og så spise pålæg ved siden af er det også i orden. Give hende ½ frikadelle i hånden (kød eller fiskedelle), giv hende ost i stænger, godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt og lignende. Giv hende hårdkogt æg, æggepandekage, Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion yoghurt, vælg neutrale typer og tilsæt selv frugtmos eller vælg en sødmælksyoghurt uden alt for højt sukkerindhold. Igen ½ havregrynsbolle med smør, ost og marmelade. Frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Tilbydes det samme som I spiser, lasagne, pizza, frikadeller, madpandekager, ris og grøntsager, sovs af forskellig slags. Fiskefiletter, laks, kylling osv. Hun må gerne få det hele. Der skal hele tiden være mad som hun selv kan spise og lidt I hjælper hende med. Det kan være kartofler der moses med lidt sovs som I hjælper med og så spiser hun selv kødet ... Vand eller sødmælk af kop.
Tilbyd hende en tallerken gammeldagsfrugtgrød med sødmælk til dessert, vand eller sødmælk af kop. Hun kan også slutte dagen af med en portion grød.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske
Da hendes indtag af mme ikke er tilstrækkeligt stort nok til at sikre hendes jernbehov, vil det være nødvendigt at I tilbyder hende jerntilskud dagligt. Jeg tænker at det må være at foretrække i jeres situation, da jeres datter tilsyneladende også er lidt træt af smagen af mme. Derfor anbefaler jeg også at I bruger sødmælk af kop, så hun får lidt mælk den vej og kommer væk fra smagen af mme.
Jeg tænker også at I i den forbindelse naturligvis skal være opmærksomme på at hun ikke får eller har problemer med forstoppelse, da det vil påvirke hendes indtag af mad generelt.
Jeg synes det er meget vigtigt at jeres datter ikke sulter men at hun derimod tilbydes små hyppige måltider. Når I læser min dagsplan så ser det ud af store mængder, men det behøver det ikke være. Det gør ikke noget hvis hun kun spiser 4 bidder af en bolle og ½ appelsinbåd og drikker lidt vand. Det der er vigtigt i første omgang er hendes krop vender sig til at spise lidt og ikke til at faste. At få en lille smule indenbords er med til at holde blodsukkeret stabilt og det giver bedre appetit end hvis hun slet ingen ting spiser. At holde hende fra mad, er derfor ikke nogen god løsning synes jeg. Hellere lidt og tit.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej og så tænker jeg, at I naturligvis skal huske på, hvad lægen har sagt. Jeres datter ser ikke ud til at mangle noget og hun er glad og trives og udvikler sig fint :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske