Svar: Kan ikke falde i søvn - 2 år, 4 mdr.
9. november 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din datter ikke er træt nok til at falde i søvn på det tidspunkt, hvor hun bliver puttet på og jeg tænker derfor at I skal overveje at afkorte hendes middagslur, så hun ikke sover mere end en time til højst halvanden og så prøve at putte hende lidt senere end kl. 20 om aftenen. Nogle børn sover meget, andre har behov for mindre søvn og jeres datter lyder til at have et lidt mindre søvnbehov end gennemsnittet.
Du fortæller jo om en pige, som sover godt, når hun sover og som leger, er glad, udvikler sig godt osv. og det lyder derfor som om at hun får den søvn hun behøver.
For jer er det bare ønskeligt, hvis hendes nattesøvn var lidt længere - hvis hun kunne gå i seng lidt tidligere, så I også kunne få lidt aftentid til jer selv.
Der findes lærker og der findes ugler. Ugler er de børn (eller voksne) som får masser af energi om aftenen, aftentid er faktisk deres bedste tid, det er her de er årvågne, tænker klart, leger godt eller studerer effektivt. Morgenerne er tilgengæld problematiske, selv efter en god nats søvn er det som at skulle kravle ud af et dybt hul.
For lærkerne er det lige modsat. Om aftenen føler de en kamp for at være oppe, de har svært ved at aktivere sig, gå i dybden med nogen ting. Men om morgenen er de friske, det er vigtigt at komme op og komme igang, de får ting fra hånden, morgenerne er deres bedste tid.
Hos voksne kalder man det ofte A eller B mennesker og måske en af jer forældre selv er udpræget mest vågen og aktiv om aftenen, så ligner jeres datter jo det :o)
Så at jeres datter er en lille ugle betyder altså at det er om aftenen at hun har sin bedste tid, men det betyder ikke at I ikke kan forsøge at ændre lidt på denne rytme og det man normalt anbefaler er at I fortsat tager hende op om morgenen til vanlig tid kl. 07 og lader dagen starte der uanset om det er weekend eller hverdag. Hun puttes til middagslur som hun plejer, men skal ikke have lov til at sove for meget, fordi det er nattesøvnen I ønsker at forlænge - i forhold til hendes alder vil en middagslur på 1-1½ time som sagt være fint nok.
Og så skal I putte hende om aftenen til at begynde med på det tidspunkt, hvor I ved hun plejer at falde i søvn. Altså skal hun i en periode puttes kl. 22.15, efter et par dage putter I hende kl. 22, så kl. 21.45, så kl. 21.30 osv. indtil I når det tidspunkt I synes er passende og som er relevant for hendes behov for søvn.
Det er vigtigt at gøre det på denne måde fordi hun også skal lære at forbinde det at komme i seng med at slappe af og falde i søvn rimelig hurtigt. Lige nu har hun jo et ritual der går ud på at ligge i sin seng og kalde i et par timer. Hun skal altså i hele denne proces også fornemme, hvad det egentlig er at gå træt i seng og føle behovet for dette. Derfor er det vigtigt at holde fast i rytmen og gå stille og roligt frem hele dagen og aftenen, - og det vil naturligvis give en periode, hvor hun måske kommer lidt i søvnunderskud. Men netop det er jo et plus, for hun skal jo netop lære, hvad det vil sige at føle sig træt og have lyst til at komme i seng.
Når hun mærker dette og begynder at kunne falde i søvn i løbet af et kvarter, så er det også lettere for hende når det er kl. 21 og ikke først kl. 22.30 ..
Det er måden at ændre rytme lidt på, rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske