Svar: Han har så travlt ...om måltider og mælk
2. november 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at Silas er en rigtig aktiv og dejlig lille dreng, der udvikler sig rigtig godt, han har masser af energi og lyst til at møde verden og der er rigtig godt gang i ham.
Det er fint, som beskriver dagen og det er rigtig godt, hvis I kan sikre ham 400ml mme dagligt, så hans jernbehov og et vist indtag af calcium dækkes den vej. Men han behøver ikke nå op på 600ml ... Det er helt fint hvis han får de 400ml af flaske og så tilbydes lidt mme af kop, får lidt smøreost, ost i stænger, drikker lidt milkshake (sødmælk blendet med banan), tilbydes sovs til maden osv. så han på den måde får lidt forskellige mælkeprodukter og dermed også indtag af calcium.
I 8 måneders alderen vil det normalt være nok at tilbyde barnet flaske 3 gange dagligt, det kan være tidlig morgen (06), aften (19.30) og sen aften (24) og han vil således slet ikke behøve særlig meget mælk i dagtimerne, hvor han er hjemmefra. Hvis ovenstående tider passer jer dårligt, og en flaske i løbet af dagen fortsat er en god idé, så må dagplejer kunne tilbyde ham dette en gang dagligt, f.eks. inden middagslur. Det kan ikke passe at hun ikke kan give flaske ...
Når det er sagt, så er det dog uhensigtsmæssigt at lære ham kun at kunne falde i søvn med en flaske i munden, det er vigtigt at han fremover er i stand til at sove uden flasken, og kan falde i søvn af sig selv - så det er måske også en god grund til at fjerne flaskerne inden lurene om dagen og i stedet forsøge at tilbyde ham mælk tidlig morgen, aften og sen aften.
Derudover tænker jeg at I skal passe på med at tilbyde mme i kop hver gang han skal have noget at drikke. Det er vigtigt at han også lærer at drikke vand. Hvis alt hvad han får er erstatning, så kan han godt blive så træt af det, at han tilsidst afviser det helt ...
så de 600ml mme er ikke et must, men 3 flasker i døgnet, hvor han drikker mellem 150-200ml i hver flaske er en rigtig god idé i forhold til hans alder. Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske