Brev:
Han har så travlt ...om måltider og mælk
2. november 2008
Alder:
8 mdr.
Han har så travlt ...om måltider og mælk
Hej Helen.
Først lidt baggrundshistorie.
Silas er lillebror. San er 2 år yngre end sin storebror. Silas er en meget aktiv dreng, de første 3 måneder græd han rigtig meget og vi fandt stille og roligt frem til at han simpelthen kedede sig. Så vi måtte op på dupperne og lave gymnastik, massage, bade ham, have ham i slynge og sidde på stor bold med ham mens vi hoppede. Han har altid haft det bedst når der er bevægelse med i spillet.
Silas kunne vende sig rundt som knap 3 måneder gammel og så begyndte der at komme lidt ro på ham. Da han var 5 måneder kravlede han og nu som 8 måneder gammel, kan han gå m gåvogn, stå selv og rejse sig op. Han er meget tæt på at kunne gå selv.
han sover ca 1 time i løbet af dagen (ofte 2 små power-naps) og 11 timer (fra 20-07) om natten uden opvågninger. og det er fint til ham pt.
Jeg ammede fuldt til han var 5 måneder. Da han var omkring 7 måneder måtte vi opgive skemad, da han selv vil spise. derfor ser hans "madplan" ca sådan ud:
morgen: rugbrød m pålæg, frugt i stykker
formiddag: bolle m pålæg/pasta m grønt, evt frugt eller gnavegrønt
frokost: kartofler, gulerødder, avokado, torskerogn/fisk/kødboller. evt frugt
eftermiddag: bolle, evt riskiks. vi prøver til med fx yoghurt naturel. men det er jo skemad og han kan ikke spise m ske endnu, ergo vil han ikke ha noget.
aftensmad: det samme som os.
til alle måltiderne får han mme i kop.
Jeg er lige stoppet med at amme ham da han ikke vil mere. Derfor skal han jo også ha en del mme (vi kan ikke huske jernet, så vi har valgt han han skal ha jern fra de 400ml mme)
så vidt jeg kan læse mig frem til her på siden, så skal han ha ca 600 ml mme i døgnet?
Her kommer problemet så:
Silas har ikke ro i r....
Han har simpelthen ikke tid til at drikke alt den mælk. han drikker af kop men ikke særlig meget. Derfor har vi givet ham flasker før hans lure. dvs formiddag, eftermiddag og til natten. Det bliver præsis 600 ml. han får dem mens han ligger i barnevognen. Det er det eneste tidspunkt han har ro nok til at drikke.
Om et par dage skal han starte i dp og hun kan af gode grunde ikke give ham en flaske hver gang han skal sove.
Hvad gør vi?
De 200 ml giver vi ham selvfølgelig når han skal sove om aftenen. Men hvad med de resterende 400 ml?
Jeg håber du har nogle gode ideer for vi aner ikke hvordan vi skal få ham overbevist om at han skal drikke al den mælk, når han meget hellere vil storme rundt og undersøge hans omgivelser.
På forhånd tak for hjælpen.