Svar: Er meget morsyg
15. oktober 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Karoline
Nej man kan ikke få for meget kærlighed og omsorg, det er simpelthen ikke muligt!
Der er ingen tvivl om at Albert jo i kraft af sin alder bliver mere og mere bevidst og han fornemmer tydeligt forskellen på at være hjemme og hygge med mor og modsætning ved at skulle i vuggestuen ...
Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - vuggestuen og hjemmet mødes. Barnet protesterer over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. Han græder, når han bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er han glade igen, glad for det nye sted.
Når han så hentes, så protesterer han igen - nu havde han det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal han så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det kan være sådan i perioder og det lyder som om at Albert lige nu er inde i en periode, hvor han synes det er lidt svært at gå fra mor/far til vuggestue. Det gør ondt på ham, når han bliver afleveret, det er svært at sige farvel og så græder han og er ked af det. Han har svært ved at finde sin rolle, han har svært ved at finde ud af hvad han skal.
Det bedste I kan gøre at at berolige og betrygge ham, fortælle at I kommer igen, tale med ham om hvad I skal, hvad der skal ske idag osv. Og så er det vigtigt ikke at trække afleveringen for meget ud, der er ingen grund til at gøre der sværere for ham end det allerede er. Prøv derfor at arrangere jer med en fast pædagog, som lige i denne periode, tager imod ham, når I afleverer, vinker farvel i vinduet og lige rummer ham i det øjeblik og så får ham videre i legen med de andre.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske