Svar: Hvor meget mælk i døgnet?
15. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Hej Lotte
De fleste børn på din datters alder vil indtage mellem 800-1000ml mme dagligt ved siden at introduktionen af skemad.
I begyndelsen vil mængden af mælk være stationær og skemaden man giver vil kun være små smagsprøver. Derfor er det også en god idé at tilbyde skemaden først og så følge efter med mælken. I takt med at barnet spiser mere og mere skemad, større mængder af gangen, så vil man fortsat tilbyde mælk efterfølgende, men barnet vil naturligvis selv regulere mængden ned efter hvor meget plads der er i maven.
Fordi barnets mælkeindtag fortsat er meget højt og det er vigtigt at mælken er barnets hovedindtag, så er det vigtigt at holde tilbuddet af skemad nede på et niveau, hvor der fortsat er plads til mælken. Det vil sige at det altså er bedre at tilbyde barnet 3/4 dl. grød eller mos og så følge efter med en flaske mælk end det er at tilbyde barnet 1½ dl. grød eller mos og barnet så ikke har plads i maven og derfor afviser flasken bagefter.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Formiddag: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske med mme
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling
Sen aften: Flaske
Nat: Begynder at kunne sove uden mælk midt om natten ...
Nogle børn drikker meget store mængder mælk af flaske, altså drikker 200-250ml af flasken hver gang. Det betyder naturligvis at disse børn ofte kun drikker 4 flasker i døgnet og ikke 6 flasker som skitseret her. Mønsteret kan nogle gange ændre sig lidt i takt med at barnet begynder med skemad og behovet bliver anderledes, men jeg håber at ovenstående nogenlunde giver dig idé om hvad behovet er.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske