Svar: Afviser flasken og uro om natten - stadigvæk!
15. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære B´s Mor
Det er dejligt at høre at maven fungerer bedre nu, det må alt andet lige spille ind på lysten til at spise ... :o)
Nogle børn spiser meget, andre spiser lidt og derfor er der ikke helt præcise retningslinier for, hvor store portioner skemad I skal give jeres dreng. Det lyder dog meget passende med ca 1 dl. 3 gange dagligt, netop for at give plads til mælken i maven også - dog behøver han så ikke drikke 200-250ml mælk af gangen, det er helt naturligt hvis han sætter dette indtag lidt ned, nu hvor han også tilbydes skemad.
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig god til at drikke af flasken tidlig morgen, aften og også først på natten og det skal I naturligvis udnytte. Da han på disse tidspunkter fint kan drikke 200ml af gangen, så bliver han her dækket rigtig godt ind - det er 600ml i alt - det lyder rigtig godt. Så skal du ikke være så bekymret for hans indtag om dagen og jeg synes faktisk du skal gå tilbage til at starte med skemaden og så supplere med en flaske efterfølgende - han behøver så ikke drikke mere end 100ml af flasken efterfølgende, hvis det er det, der er plads til i maven.
At han afviser flasken er altså okay, så længe han drikker så store mængder han gør aften, sen aften og tidlig morgen. Det er helt okay, han får jo også modermælkserstatning via maden og han får vand af kop osv. Så selvom du synes han afviser flasken og virker lidt træt af den, så gør det ikke så meget, fordi han netop på yder-tidspunkterne faktisk drikker rigtig fint.
Det vil være rigtig godt, hvis han kunne indtage ca 800ml mme dagligt ved siden af sin skemad, men drikker han kun 600, så kan det også sagtens være okay og det lyder ikke som om at det er svært at nå op på den mængde :o)
Hans uro om natten hænger sammen med han alder, han er motorisk så godt igang, han bruger sig selv fysisk, triller, vender og drejer sig, får sig lagt i en stilling han ikke kan komme væk fra osv. Derfor har han brug for jeres hjælp til at finde ro og komme videre i søvnen og det er helt fint at I har købt en Slee Bee og hjælper ham til ro på den måde. I må gerne bruge Slee Bee om natten også, hvis det giver mere ro. Ellers er det et spørgsmål om at hjælpe ham med at skifte stilling, blive lagt rigtigt igen, atter få dynen om sig osv. Hvis han ikke er ked af det, må I også gerne trække tiden og se om ikke han igen falder i søvn af sig selv.
Hvis du ser på planen jeg har sendt dig tidligere, så er det helt normalt at børn i din drengs alder har brug for en flaske kl. 20, 24 og 06. Det er således helt normalt og forventeligt, hvis din dreng får flaske kl. 20, vågner kl. 02 for igen at få flaske og så igen kl. 06 ... Mit forslag med at tilbyde flasken kl, 24 er netop fordi man nogle gange kan undgå opvågningen kl. 02 ved at tilbyde flasken sen aften inden man selv går i seng og på den måde være heldig at få lidt sammenhængende søvn midt nat indtil næste morgen tidlig ... Men hvis det fungerer bedst med at han melder sig selv kl. 02 og drikker godt der, så er det helt aldersmæssigt relevant at tilbyde ham flasken der.
Med hensyn til tænder og tandfrembrud, så kan man købe gummedråber hos Matas, men om de virker ved jeg ikke. Det kan også være en god idé at give ham et stykke agurk at gnaske i. Du kan skære en ring på 1½ cm tykkelse, fjerne midten og sætte den på hans tommelfinger, så han lettere kan holde om den. Du må også gerne lave nogle ristede rugbrødshumplere til ham. Du kan købe et helt mørkt rugbrød, skære nogle humplere som du rister i ovnen - det kan være dejlig at gumle på sådan en, hvis man har lidt ondt for tænder ...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske