Svar: Min datter vil ikke længere spise
13. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Gry
At din datter så bestemt lukker munden for skeen, og kniber munden sammen og skubber maden væk, hænger meget fint sammen med hende alder. Det er ofte et udtryk for egen vilje, et ønske om medbestemmelse og udtryk for at hun ikke vil mades, men at hun vil spise selv. Derfor er du nødt til at imødekomme hende ved at tilbyde hende mad i stykker, mad som kan spises med fingrene og som kan spises med gaffel - som jeg ud af din plan for dagen også kan se at du gør :o)
At din datter nu begynder at vise større selvstændighed ser du ganske givet også i andre situationer. Hun vil sandsynligvis ikke ligge på puslebordet, når hun skal have en ren ble, hun protesterer når du giver hende overtøj på og hun skal ud at sove osv. og nu protesterer hun altså også over maden.
Der er ingen tvivl om at hun også nu bliver stille og roligt mere og mere bevidst om at hun netop ved at knibe munden sammen for skeen, kan få en reaktion fra dig og hun ved at afvise maden sætter en masse reaktioner i gang og meget hurtigt bliver centrum for middagsbordet. Og hvem vil ikke gerne have fuld opmærksomhed - i hvert fald de fleste 10 måneders børn og derfor er det meget vigtigt at du ikke kører med på dette, men sørger for at give din datter madro.
Det betyder at du ikke må våge over hende som en høj, men virkelig give hende ro til at spise selv. Du kan læse avisen, tømme opvaskemaskinen, spise din egen mad imens. Det er vigtigt at du ikke har fuld opmærksomhed på hende hele tiden. Vær her også opmærksom på hvor hun sidder ved bordet. Hvordan sidder I alle sammen i forhold til hinanden? Sidder hun og troner for bordenden, så skal hun ikke det mere, men i stedet sættes ned langs bordsiden, hvor I andre også sidder ...
Det er helt fint at du giver hende flaske, så hun får lidt mælk den vej, men da hun ikke får særlig meget, så bør du tilbyde hende jerntilskud dagligt ... Mælkebehovet må du sikre ved også at bruge mælk i den grød og mos du måske kan få hende til at spise og lykkes det ikke, så må du tale med lægen om hvorvidt hun skal have tilskud af calcium.
Jeg vil foreslå dig at bage nogle boller som du kan give som morgenmad, så I på den måde får en lille pause fra morgengrøden. Når hun har haft en pause vil hun måske igen.
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Da hun er glad for frugt, så kan du med fordel bruge frugtmos som pålæg på bollerne. Du kan også bruge smøreost af forskellig slags og så kan du faktisk også bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brød generelt. På den måde har du mulighed for at give hende en lille smule mere variation af forskellige fødevarer.
Det er rigtig fint at du tilbyder din datter små hyppige måltider og planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud. Jeg vil dog foreslå dig at I spiser aftensmad sammen, så hun får det samme som I andre spiser.
Som det er lige nu, så spiser hun før aftensmad kl. 17 - fint og det synes jeg du skal beholde. Så får hun selv aftensmad kl. 17.45 og så spiser I aftensmad, hvor hun smager lidt kl. 18.30. Det er altså en god idé, at I nu slår de to måltider her sammen og spiser et fælles måltid aftensmad.
Herefter kan hun så slutte dagen af med en godnatgrød, eller du kan give hende lidt frugtgrød med mælk til dessert - hvis hun vil have det ..
En plan for dagen kommer så til at se således ud:
tidlig morgen: vågner og ammes. For at sikre hende mælk, så synes jeg du skal prioritere denne amning. Du kan dog også overveje at stå op og starte dagen med morgenmad fordi hun så måske spiser lidt mere og så kan du amme hende inden formiddagslur i stedet ...
Morgen 8: Havregrød eller nu i stedet en bolle med smør og frugtmos som smørbart pålæg.
Formiddag 9.30: Frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Brød med grøntsagsmos som smørbart pålæg, tilbehør af pasta, pølse, forskelligt grønt osv. Hun må gerne få 1-2 æg om ugen, men ikke mere.
Tilbydes flaske med mme inden middagslur
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frisk frugt eller du kan forsøge med gammeldagsfrugtgrød med mælk - det kunne være en måde at få lidt mælk i hende på og netop udnytte hendes glæde ved frugt :o) Vand af kop.
Før aftensmad 17: Lidt ærter, majs, agurk eller andet grønt, som hun sidder og hygger sig med ligesom nu
Klokken 18-18.30: Aftensmad med udgangspunkt i det I spiser, hun må få det hele og retterne du laver skal naturligvis være børnevenlige: pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, madpandekager, frikadeller, kødboller, kartofler af alle slags - det kan være bagekartofler, kartoffelbåde og lignende, lasagne - kort og godt det hun ser I spiser. Sødmælk af kop.
Kan tilbydes grød som godnatmad, hvis hun vil have det.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Evt. flaske, hvis hun vågner op og viser behov.
Jeg håber ovenstående giver lidt idé om, hvad der sker lige nu og hvordan du kan komme lidt videre med maden. Fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske