Brev:
Min datter vil ikke længere spise
13. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Min datter vil ikke længere spise
Kære Helen,
Igen har jeg brug for et råd, denne gang angående min 10 måneder gamle datters madvaner. Gennem de sidste par uger har hun nemlig i større og større udstrækning nægtet at spise. Hun er og har altid været en lille pige – jeg tror, hun nu vejer omkring 7,5-8 kg - og hun har altid været småtspisende, dog plejer hun at spise væsentlig mere, end hun har gjort den seneste tid, særligt den sidste uges tid, hvor hun har været meget afvisende over for mad.
Hun har egentlig altid været god til at smage på maden og kan godt lide at sidde og smage og bide i mad, der ligger foran hende, men det er sjældent, at der ryger noget ned, som oftest spytter hun maden ud, efter hun har vendt det et par gange i munden. Hun har aldrig været super-begejsret for mad, der blev serveret på en ske, men har dog - indtil for en uge siden - spist grød morgen og aften.
Hun er en kræsen-pind, kan ikke lide yoghurt og spiser heller ikke brød. Indtil for nyligt har hun spist ost, men spytter det nu ud.
Det eneste hun spiser med stort velbehag, er frisk frugt (minus banan), men det kan hun jo ikke leve af alene…
Det skal i øvrigt tilføjes, at vi efter en episode, hvor hun slog voldsomt ud, har mistanke om, at hun har fiskeallergi (indtil jeg var i tyverne, kunne jeg heller ikke tåle fisk), så derfor har jeg i samråd med min læge besluttet ikke at give hende fisk, før vi er sikre på, om hun kan tåle det.
Jeg ammer stadig, men da jeg kun har meget lidt mælk, har jeg introduceret flaske, med stor succes.
Hun får således flaske 2 gange – 90 ml – samt en aftenamning.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Vågner på slaget 7, hyggeammer i sengen.
Omkring klokken 8-8.30: morgenmad bestående af en form for grød, lavet på sødmælk, med smør og sukker. Det plejer at være her hun får dagens største måltid, men nu spiser hun kun, hårdt presset, et par skefulde og nægter derefter purre at åbne munden. Når jeg kan se mit snit til det, lister jeg gerne en skefuld ind, men hun spytter det som regel ud igen, lige så hurtigt, som det er kommet ind. Jeg har forsøgt med alverdens slags grød – fra industrielt fremstillet over havregrød, rismelsgrød til speltgrød – med samme resultat.
Klokken 9.30: frugt (vindruer, æble, mango etc.) – spiser pænt.
Ca 9.45-10.00: puttes til morgenlur, sover typisk 1-1 ½ time (enkelte gange sover hun 2 timer)
Klokken 12: frokost, spiser en lille smule pasta, pølse, oliven, tomat, hvad jeg har. Hun elsker æg, som hun får et par gange om ugen (hvor meget æg må små børn i øvrigt få?).
Inden hun bliver lagt til middagslur omkring klokken 14-14.30, får hun tilbudt en ostehaps eller frugt – ostehapsen afvises blankt disse dage. Hun drikker ca. 90 ml modermælkserstatning inden sin lur.
Hun sover som regel 1 time om eftermiddagen, nogle gange kortere, andre gange lidt længere.
Når hun vågner, tilbydes hun lidt frugt.
Klokken 17 – lidt ærter, majs, agurk eller andet grønt, som hun sidder og hygger sig med.
Klokken 17.30/45 aftensmad – pasta, ris, kartofler, gulerødder, kødbolle, pølser – jeg har flere gange forsøgt at servere maden med sovs, men uden succes, så det bliver bare til den rene vare. Igen spiser hun ikke særlig meget, som regel bare 4-5 mundfulde. Drikker lidt sødmælk til.
Klokken 18.15/30 spiser vi aftensmad, hvor hun sidder med ved bords og smager på vores mad. Jeg plejede at slutte dagen af med en portion Nestle-grød med smør, for at være sikker på hun havde noget i maven til natten, men den seneste uge har hun nægtet at spise det.
Omkring klokken 19 ammes hun i søvn.
Igennem de seneste par uger har hun somme tider fået en flaske omkring klokken 23, hvor hun drikker ca. 90 ml. Jeg begyndte at give hende den, fordi hun sov meget dårligt, måske pga sult? Det er ikke hver aften hun får flaske, men kun de aftener hun vågner, for at hun kan falde til ro. – Hvis hun først vågner efter midnat, får hun ikke flaske.
Hun vågner omkring klokken 2-3 om natten og kommer over i vores seng, hvor hun sover videre til klokken 7.
Jeg er nervøs for, om hun får nok at spise, og er løbet tør for ideer for, hvad jeg skal servere for hende, så hun får sit energibehov dækket? Det er som om, at det hun plejer at spise, ikke længere smager hende, men hvad søren skal jeg så give hende i stedet? Og i samme skuffe: Har du nogle ideer til alternativer til morgenmad – hvad kan jeg give hende i stedet for grød, som hun så tydeligvis ikke gider?
Jeg ved godt, at hun i bund og grund ikke burde have flaske, men omvendt skal hun jo også have sit mælkebehov dækket, da hun jo hverken spiser grød, ost eller yoghurt. Og så er det selvfølgelig også for at være sikker på, at hun får noget mad i maven.
Glæder mig til at høre din vurdering.
Med venlig hilsen
Gry