Svar: Tid til at droppe formiddagsluren?
13. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt. Men det forhindrer dig jo ikke i at prøve og hvis din datter sover til kl. 08 om morgenen, så kan det sagtens være at hun vil trives bedst med en lur kl. 11-11.30. Det kan også være at ved kun at tilbyde hende en lur, at hun så vil sove lidt længere sammenhængende - det er da et forsøg værd.
Sover hun på dette tidspunkt og sover hun stadig kun en times tid, så vil hun højst sandsynligt have behov for en powernap sidst på eftermiddagen og alt efter hvor sent den ligger, vil den naturligt kunne spille ind på tidspunktet for putning om aftenen. Men det behøver jo ikke gøre noget, at hun er lidt mere vågen om aftenen og måske først er parat til at blive puttet kl. 21, så har far og datter også bedre mulighed for at være lidt sammen ...
Man kan på den måde godt ændre lidt på barnets søvncyklus, så det også passer til forældrenes rytme, arbejdstider osv. I nogle familier er det f.eks. vigtigt at barnet sover meget længe om morgenen og er vågen om aftenen og i andre familier fungerer det bedst lige modsat.
Håber du kan bruge mine tanker videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske