Svar: Dreng ked af børnehave
13. oktober 2008
Alder:
3 år
Kære Christina
Der er for mig at se ingen tvivl om at Oliver har det lidt svært i øjeblikket. Han er blevet storebror, han er skiftet til børnehave, han er blevet renlig osv. Jeg får lidt på fornemmelsen, at der stilles lidt for store krav til Oliver og han har lige nu svært ved helt at leve op til de forventninger der er til ham.
Når spændingen, nyheden ved at få en lillebror er faldet, når lillebror bliver så stor at han tydeligt viser sin personlighed og egen vilje, så vil smertelige følelser godt kunne komme op hos storebror.
Jeg siger ikke at det er sådan, men det kunne godt tænkes at Oliver føler sig tilsidesat i forhold til Sebastian, han føler ikke at han er den foretrukne, han føler ikke han er ligeså værdig til din kærlighed som Sebastian er, han føler at pladsen i dit hjerte er usikker.
Oliver kommer ikke og siger "jeg tror du foretrækker Sebastian fremfor mig og det gør mig rigtig ked af det..", han siger i stedet "jeg vil have mor til at putte mig", "Jeg vil være hjemme, jeg vil ikke i børnehave" osv. og så reagerer han fysisk ved at slå Sebastian, ved at provokere ham, tage hans legetøj - og nogle gange også ved at trække sig, være nedtrykt.
Jeg tænker ud fra dine breve, at det er rigtig vigtigt at I er meget opmærksomme på, hvordan I reagerer, når I er sammen med drengene. Det er meget vigtigt at du iagttager og er særdeles årvågen, når du sidder og har det hyggeligt med Sebastian og Oliver kigger på. Ligesom du skal passe meget på, hvordan du reagerer når du sidder sammen med Oliver og Sebastian vil være med ... bliver Sebastian også nogle gange bedt om at vente? Jeg ved godt at det er svært, at bede en dreng på 15 måneder vente, men det er meget vigtigt at det ikke altid kun er Oliver, for han er stadig også en lille dreng ...
Det er rigtig synd at Oliver er så ked af børnehaven og jeg synes du skal bede om et møde med stuepædagogen, hvor I skal tale om, hvordan I fælles kan få ham glad for at være der. Der må være masser af børn at lege med og det må her være en pædagogisk opgave at få Oliver med i en leg. Jeg synes også I skal tale om muligheden for at flytte stue - hvis han føler sig betydeligt mere tryg ved en anden pædagog end stuepædagogen og han tilsyneladende ikke kender navnene på de børn han går på stue med, så var det måske en idé at lade ham flytte stue ...
Derudover tænker jeg at du skal læse bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide" skrevet af psykolog Dan Svarre. Du finder den i min bogguide.
Det vil nemlig være rigtig godt, hvis du begynder at have lidt fokus på, hvordan du kan styrke Olivers selvværd. Hans følelse af at have værdi, følelsen af at være noget værd fordi han er den han er, hvilket bestemt ikke er det samme som selvtillid. Han er motorisk dygtig, han spiller fodbold, kører på løbecykel, mooncars osv. Det er super godt - men det er selvtillid og det er ikke det samme som at drengen har selvværd.
Selvtillid er: "Jeg er dygtig, jeg er godt til at spille fodbold". Selvværd er: "Jeg værdsætter mig selv".
Selvtillid er: "Andre har brug for mig, for det jeg kan og gør. Det jeg kan er noget særligt". Selvværd er: "Jeg har værdi for mig selv og andre, alene fordi jeg er til. Jeg er værdsat".
Selvtillid er: "Jeg kan godt finde ud af det jeg skal". Selvværd er: "Alt ved mig er som det skal være".
Selvtillid er: "Det jeg udretter er ok, mine præstationer er i top specielt ...". Selvværd er: "Jeg er unik og uerstattelig".
Selvtillid er: "Det jeg udretter er bemærkelsesværdigt. Det bliver jeg husket for..". Selvværd er: "Jeg vil være dybt savnet hvis jeg mangler, ingen andre kan udfylde min plads."
Der er mange flere eksempler i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide" og jeg er sikker på at den vil hjælpe dig videre.
Så en snak med børnehaven om, hvordan I kan hjælpe Oliver til en bedre og gladere hverdag der, hvor han oplever sig selv som en del af hverdagen og hvor han føler sig tryg ved at komme hver dag. Og så en fokusering på Olivers selvværd og hvordan du/I som forældre i dagligdagen skal møde ham og give ham styrke :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske