Svar: Urolig søvn og mareridt
27. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maibrit
Der sker rigtig meget med din dreng lige nu, han gennemgår en stor fase i sin udvikling og det er derfor helt naturligt at han sover uroligt og virker til at have mere drømmeaktivitet om natten.
Han er langt mere bevidst nu end tidligere, han fornemmer tydeligt rummet han er i, registrere om nogen går ind og ud af døren (du kan sikkert se at han kigger, prøver at følge med øjnene), han er meget bevidst om hvor han er - om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en fremmed osv.
Han suger rigtig mange indtryk til sig og har selv rigtig svært ved at sige fra. Det er ikke usædvanligt at forældre fortæller at det går rigtig fint imens vi er ude, han er glas, smiler og charmer sig ind alle vegne, men når vi så kommer hjem, så kammer det hele over, han er bare så ulykkelig, han vil ikke sove og når han endelig falder i søvn, så sover han enormt uroligt ... Og det er som du siger ofte fordi han simpelthen ikke har været i stand til at sige fra og han har fået alt for mange indtryk den dag.
Det betyder naturligvis ikke at man skal bure sig inde derhjemme og ikke foretage sig noget. Det handler om at finde en balance, hvor han på den ene side får de stimuli han har behov for og hvor man på den anden side, hjælper ham med at få de lure i løbet af dagen, som han skal have, for at koble fra og bearbejde.
Hans alder betyder også at han ikke koncentrerer sig helt på samme måde som tidligere omkring brystet. Han bliver hurtigt optaget af noget andet og spiser måske ikke helt så meget som han måske kunne. Derfor kan det være en rigtig god idé i denne alder at hjælpe ham med at spise godt og effektivt i dagtimerne. Det kan være ved at lægge sig med ham i dobbeltsengen, nedrullede gardiner osv. for at holde fuldstændig ro. Jo mere han spiser om dagen, jo mindre behøver han efterspørge om natten.
Samtidig må det dog også forventes at han fortsat har behov for mælk om natten - det vil således være helt relevant at han ammes sen aften (23-24), midt nat (03) og tidlig morgen (06). De fleste børn er 6 måneder inden de ernæringsmæssigt kan undvære amning midt nat.
Når han vågner om natten skal du naturligvis tilbyde ham brystet, hvis det er det han har behov for. Men ellers er det også helt rigtigt at tage ham op, når han græder og har brug for trøst for at kunne komme videre i søvnen. Det er som du skriver vigtigt at han hjælpes videre til næste søvnfase, så han kommer væk fra de drømme der lige nu vækker ham.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre og giver lidt forklaring på hvad der sker hos jer, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske