Svar: Hvor længe må hun sove?
26. september 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Da din datter ikke er ældre end 2 måneder, så er det fortsat vigtigt at du sørger for at holde hende lidt til ilden og at der ikke går 7-8 timer hvor hun ikke spiser hos dig. Hun bør ikke springe et måltid over.
Det er dejligt, hvis hun kan sove et lidt længere stræk, det kan I begge have behov for og hvis hun sover 5 timer sammenhængende er det også okay. De 5 timer ligger så for de fleste bedst mellem kl. 23-04 og hvis hun sover godt i dette tidsrum, så skal du naturligvis være glad ved dette, men samtidig også sikre dig at hun i løbet af dagen spiser hyppigere end tilfældet er lige nu.
Prøv om du kan gå lidt tilbage til ammerytmen som du måske har haft i starten, hvor hun starter med at spise fra det ene bryst, så skifter du hende og tilbyder hende så modsatte bryst inden hun skal sove. Det vil for det første gøre at du får hende fyldt lidt ekstra op, samtidig vil hun så måske også begynde at sove lidt længere stræk om dagen, så hendes rytme stille og roligt ændrer sig lidt. Selvom hun stadig er meget selvstyrende i forhold til søvn og mad, så kan du godt begynde at sætte lidt rammer for hvordan dagen bedst ser ud.
De fleste børn vil i din datters alder have behov for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur og det må du godt prøve at arbejde lidt på. I den forbindelse må du også gerne forsøge at putte hende på samme måde, give hende samme sutteklud at sove med osv. så der stille og roligt kommer genkendelighed og tryghed ved det at skulle sove. Lidt rutiner og at du forsøger at styre lidt, er helt okay med den alder hun har nu.
Det er helt naturligt at hun sover mindre om formiddagen, når hun sover så meget aften og nat og det er naturligvis også okay. Hvis hun bibeholder denne rytme lidt endnu, så vil jeg anbefale dig at du tager hende op og lægger hende til brystet sen aften inden du selv går i seng, så hun lige får et ekstra måltid. Hun kan ganske givet spise i søvne. Hvis hun konsekvent ammes og falder i søvn kl 18, så synes jeg at du skal tage hende op og give hende mad igen mellem kl. 21-22, så hun ikke springer dette måltid over.
Hun har fortsat behov for 6 amninger dagligt, når hun ikke er ældre. Hun må gerne sove 5 timer i træk, men så er det om natten og om dagen skal hun ammes hver 3-4 time.
Fortsat held og lykke med hende - det lyder som om at det i øvrigt går fint hos jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske