Svar: Natterod - ind til mor og far om natten
26. september 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Pia
Det er helt normalt at børn i 2-3 års alderen søger deres forældre og det handler som du skriver om, at de i den alder har ekstra behov for tryghed og nærhed.
Børn bliver i forskellige aldre, bange for forskellige ting. I 2-3 års alderen er børn ofte bange for mørke, bange for små dyr og lignende. I 4-5 års alderen bliver barnet ofte bange for "onde og skrappe" mennesker. De er f.eks. bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, bange for at blive kidnappet og denne frygt kan børn sagtens bibeholde op i 7 års alderen. Omkring 6 års alderen begynder mange børn at blive bange for overnaturlige væsener, - en frygt for uhyrer, spøgelser, hekse, mumier, vampyrer osv. Det kan være vigtigt at tjekke under sengen for at sikre at værelset er helt 'monsterfrit'...
Jeg nævner dette fordi I skal vide, at børn helt naturligt igennem deres udvikling vil være bange og derfor søge forældrenes soveværelse om natten. Jeres dreng søger jer, fordi han lige nu er inde i en fase, hvor han har behov for den ekstra tryghed og nærhed og jeg mener det er vigtigt at lytte til dette og give ham det, han lige nu viser behov for.
Jeg kan dog også sagtens forstå at du gerne vil dele seng med din mand og at I synes det er uholdbart at far sover på sofaen i stuen og derfor skal I naturligvis arbejde på at gøre jeres dreng så tryg ved sin seng som muligt.
Det er her rigtig vigtigt at han falder i søvn i sin seng, så han ved præcist hvor han ligger og så han lærer at det er der, han skal sove. Det er rigtig godt at han nu har en juniorseng som han kan stige ud af, - netop dette er med til at gøre ham mere tryg, fordi han ved at han kan komme ind til jer, når han har behov og det giver tryghed for ham at vide det.
Et alternativ til at ligge i smørhul hos jer, kan være en madras på gulvet. Jeres dreng kan lægge sig der og du kan så ligge med en arm ud over sengekanten og ligge og holde ham i hånden indtil han atter falder til ro.
En anden mulighed er at I forsøger at følge ham tilbage i egen seng igen, når han kommer ind til jer. En vågelampe er dog ikke nok, han har brug for at mærke jer, føle at I er der og derfor må I skiftes til at sidde hos ham, evt. lægge jer lidt med ham i hans seng, for at han atter finder roen og falder i søvn, - hvorefter I så kan gå i egen seng igen.
Det er som sagt en fase og dem vil der komme flere af hen af vejen ...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske