Svar: Vil ikke ligge ned og pude under madrassen
21. september 2008
Alder:
8 mdr.
Kære forældre
Jeg kan godt fornemme at I synes det er en svær periode I befinder jer I lige nu og det er naturligvis ikke særlig rart at jeres dreng har så svært ved at finde ro generelt. Slet ikke, når I så samtidig hører om taktil skyhed, behov for sansestimulering osv ... :o)
Det er rigtigt at nogle børn er meget følsomme overfor berøring og man taler her om taktil overfølsomhed eller taktil skyhed og jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det er det, I oplever med jeres dreng.
Nogle børn har dette som følge af andre ting, det kan være børn som f.eks. er for tidlig fødte eller det ses f.eks. også hos adopterede børn, men ofte ved man ikke hvorfor det er sådan og kan ikke rigtig finde nogen årsag. Børn som har taktil skyhed vil ofte vægre sig mod at få knus og kys - hvilket naturligt er utroligt svært for forældre at opleve, de vil ikke kunne lide at gå på bare tæer, at sidde på skødet, at blive holdt om, nogen har også rigtig svært ved at få beskidte fingre, bryder sig ikke om at blive vasket - kluden mod huden er ubehagelig osv.
Tilgengæld ser man så ofte børn som er motorisk meget aktive og som render meget rundt, har svært ved at sidde stille ...
Hvis jeres dreng hører til de børn som har problemer med sin berøringssans, så synes jeg det er helt relevant at I får dette vurderet og det er normalt en fysioterapeut eller en ergoterapeut som arbejder med børn og sanseintegration der laver denne vurdering. Den person vil også kunne give jer nogle øvelser, som vil være vigtige at lave med jeres dreng.
Mange forældre til børn med sansemæssige problemer oplever god effekt af en kugledyne og dette var også noget I kunne have med i jeres overvejelser. Ikke lige nu, fordi han er for lille, men måske senere hen .. I kan også overveje om I skulle prøve at lægge ham i en sækkestol, når han er vågen i løbet af dagen, for at se om en sådan vil give ham en anden fysisk ro, fordi den former sig om kroppen på en anden måde end han er vant til.
Men når alt dette er sagt, så tænker jeg dog også at det er helt naturligt at børn på 8 måneder vægrer sig mod at blive lagt ned, protestere når de skal spise, protesterer når de skal have tøj af og på, protesterer, når de skal have skiftet ble, protesterer når du skal sove osv. osv. Det er en helt naturlig del af deres udvikling, deres spirende selvstændighed.
Det bedste man kan gøre er ofte at indgå kompromis og finde alternative løsninger. På puslebordet kan det hjælpe at gå over til buksebleer i en periode. Er der kun tale om en tisseble, så kan den skiftes imens han står op - evt. ude på toilettet og så er det kun, når han har afføring og skal vaskes grundigt at han behøver ligge på puslebordet.
En del tøj kan også kommes på imens man sidder på skødet og man behøver ikke ligge ned til det, ligesom protesten mod at blive madet kan afhjælpes ved at få lov til at spise lidt selv.
Sovevanerne, protesten mod at skulle sove om dagen, kan ofte afhjælpes ved at trille ham en tur, lade ham starte med at sidde op i barnevognen og så først lægge ham ned, når han er parat. Det kan dagplejer selvfølgelig ikke gøre, men I kan gøre det i weekenden. I stedet kan dagplejer prøve at putte ham lidt senere end hun gør lige nu, og lade ham sidde op, evt. give ham et stykke legetøj eller lignende i hånden, som han kan kigge på, lege lidt med. Kravle ud kan han ikke, for han har jo sele på. Så kan hun putte de andre børn og gå tilbage til ham og så lægge ham ned, når han virker parat.
Der er altså noget helt naturligt i den vægring mod at ligge ned, som jeres dreng har og det hænger meget ofte sammen med alder og udviklingstrin ...
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske