Svar: Amning før skemad
19. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Line
Det er helt okay at du i begyndelsen ammer din dreng, når han vågner af lur og så tilbyder ham skemad og evt. ammer igen inden han så skal sove næste gange.
Det er også helt fint, at du holder mængden af skemad lidt nede og ikke giver ham mere end 1/2 dl. x 2 dagligt, så du er sikker på at hans mave kan følge med og han ikke lige pludselig får forstoppelse og ondt, fordi han har fået for meget og det er gået for stærkt. Selvom han lyder helt parat, så er han jo stadig ikke så gammel. Hvis han fortsætter i fin stil, så må du naturligvis gerne øge ham til 3/4 dl. af gangen og videre til 1 dl. til hvert måltid. Du bør dog ikke give ham meget mere i begyndelsen - det er vigtigt at han også får sin mælk.
Det er derfor også en god regel at holde sig til at det er bedre at give 3/4 dl. x 2 dagligt end 1½ dl. x 1 dagligt. Ligesom det også er en god regel, kun at tilbyde 2 grødmåltider dagligt og resten grøntsagsmos, når I når til det (ca. 6 måneder).
I takt med at han bliver ældre og mere rolig, bedre til at drikke af en kop osv. så vil du sandsynligvis fint kunne tilbyde ham lidt vand, når han vågner, skifte hans ble, hvis den trænger til det og så tilbyde ham skemad før du ammer ham. På den måde får du også mængden af skemad sat op, supplerer med den mængde mælk han har behov for efterfølgende (det regulerer han selv) og få på den måde både givet ham skemad og bryst.
De fleste børn får deres første tænder omkring 6 måneders alderen, men mange får dem også tidligere og det kan godt være at der er tænder på vej. Når de kommer frem, skal de naturligvis børstes - helst to gange dagligt og gerne med en lille smule tandpasta, svarende til din drengs lillefingernegl. Det er altså meget lidt der skal bruges.
I må gerne begynde at lege lidt med tandbørsten, evt, købe en bidering med en lille børste på, så din dreng vender sig til at have en børste inde i munden og til at det kan være sjovt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske