Svar: Madfavoritter
18. september 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Karoline
Man kan ikke tvinge børn til at spise, det kommer der ikke noget godt ud af og derfor er det bedste du kan gøre at tilbyde Albert et udvalg af forskellige fødevarer, lade ham smage som han gør og så tro på at han spiser, når han er sulten og spiser det der tilbydes.
Det er generelt en god idé at tilbyde barnet noget som man ved han godt kan lide. Det vil således være fint f.eks. at give ham pasta, hvis han godt kan lide det, sammen med en ny sovs, ny form for fisk eller andet. Det at der på tallerkenen er lidt kendt, lidt han kan lide og føler sig tryg ved, kan gøre at han stille og roligt begynder at smage på noget af det nye. Det vigtigste er her at han motiveres til at smage, præcis som han gør og nogle gange glider det nye så ned, andre gange pilles det ud af munden igen.
Du skal ikke gøre et større nummer ud af det, det skal ikke give særlig opmærksomhed at lege med maden. Du må naturligvis gerne opdrage på ham, fortælle ham at maden skal i munden, den skal spises og ikke leges med, men du skal ikke begynde at stille krav som "hvis du ikke spiser din kartoffel, så får du ikke godnathistorie" eller hvad forældre nogle gange kan finde på ... Det er vigtigt at han forbinder det at spise med noget rart, at I hygger jer osv. og som jeg kender Albert, så spiser han normalt fint, udvikler sig rigtig godt og har det super. At han er lidt selektiv hører alderen til og det er til en vis grad okay.
Hans mad skal naturligvis tage udgangspunkt i den mad I andre spiser, du skal ikke lave specielle retter til ham, han kan som udganspunkt spise det samme som I andre, men det er helt okay at der indgår noget i den daglige mad, som du ved han godt kan lide og at der altid er lidt valgmuligheder ...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske