Svar: Jeg vækkes 4 gange hver nat
16. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Trine
Med den alder din dreng har, vil jeg foreslå dig at du skærer amningen ned, så du kun ammer 3 gange dagligt og jeg vil her foreslå dig at du ammer aften, sen aften og tidlig morgen. Altså ca kl. 20, 24 og 06. Det vil være nok til at sikre din drengs mælkeindtag og det er vigtigt at amningen nu skrues så meget ned, at han kan spise mere rigtig mad. Der sker rigtig meget med ham nu, han udvikler sig, begynder måske at kravle osv. og hans energibehov skal dækkes af rigtig mad fremfor af mælk ... :o)
Derudover vil det være rigtig godt at fjerne amningerne om dagen, af den simple grund, at han skal lære at falde i søvn uden at få bryst. Lige nu ammer du ham hver gang han skal sove og det er derfor han vågner og søger brystet hele natten igennem. Han er simpelthen ikke i stand til at komme videre i søvnen uden bryst. Det er altså ikke et spørgsmål om at han skal have mere mælk eller er meget tørstig om natten - det handler om at han har lært at sove på denne måde og det er den vane du skal gå ind og ændre - ikke bare om natten, men også om dagen - tingene hænger sammen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 8: Havregrød, lavet med mælk og fedtstof, vand af kop
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt eller frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur (uden amning)
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg - meget gerne fiskepålæg, - makrel, tun, rognguf, sildepostej, stykker af fiskefrikadelle osv. Du må også gerne supplere med varm grøntsagsmos ved siden af. Vand af kop.
Puttes til middagslur (uden amning)
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, moset banen eller anden frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden skal tage udgangspunkt i jeres mad og det er vigtigt at der både er moset mad og mad i stykker. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre i sin egen seng til næste morgen tidlig, hvor han kan komme ind til jer og få sin morgenamning.
Som du kan se skal du altså skære meget ned for amningerne nu og skrue op for den rigtige mad. At skære ned for amning er ikke det samme som at stoppe amning og trygheden kan du sagtens give ham på alle mulige andre måder. Han skal naturligvis have en sutteklud, en bamse eller lignende, som substitut for brystet, når du putter ham - men brystet inden lure i løbet af dagen er slut nu!
Når du ammer ham om aftenen, er det på samme måde rigtig vigtigt at han ikke ammes i søvn i din favn, men registrerer hvor han bliver lagt - altså at han lægges i sin seng. Det er en forudsætning for at han kan sove videre der hele natten. Når du ammer ham inden midnat, så kan du gøre det hvor han mere eller mindre sover, lægges til, fyldes op og puttes tilbage i sin egen seng. Denne amning forsvinder når han er ca 10 måneder og han skal så kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig ...
Så for at opsummere og svare på dine spørgsmål, så skal din dreng lære at sove uden brystet i løbet af dagen og han skal om aftenen lærer at falde i søvn efter at være blevet ammet. Det er sådan han lærer at sove hele natten.
Trygheden kan han få på alle mulige andre måder, han kan beroliges med kærtegn, få en hånd at holde i osv. Nogle gange kan far tage over - han forbindes ikke med amning og kan af gode grunde slet ikke amme, så den mulighed er ligesom væk. Men far kan sagtens give tryghed og omsorg alligevel. Det kan dog som sagt være fint med en substitut for brystet, en bamse, en sutteklud eller lignende, som kommer til at følge ham fremover. Selvom han ikke er knyttet til noget bestemt nu, så kan han sagtes blive det, hvis I konsekvent lader ham putte med denne bestemte ting.
Jeres dreng er naturligt i gang med selvstændighed, begynder at kravle osv. og det kan naturligvis gøre at han lige nu er ekstra tryghedssøgende. Samtidig er det vigtigt at lære ham, at I er der, selvom han ikke kan se jer og derfor er det en god idé at lege borte-tit, gemmeleg og lignende i løbet af dagen, ligesom I kan bruge "se-til-metoden" når I putter ham.
Jeg håber planen for dagen og mine tanker, vil hjælpe jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske