Svar: Stop med sutteflaske til 21 mdr. gammel dreng
2. april 2004
Alder:
21 mdr.
Kære R. Nielsen
Med den alder din søn har, er han meget bevidst om sin flaske og indholdet i den. For ham er det som du skriver en vane og en tryghed og det hyrer med det putteritual han har og altid har haft.
Det tager altid lang tid at ændre på en vane og skabe et nyt ritual og det vil sikkert ikke lykkedes uden gråd:o(
Man kan sige at I forhold til hans alder og især i forhold til hans tænder så er det uhensigtsmæssigt med mælk i flasken, simpelthen fordi det ofte ikke vil være muligt at børste hans tænder efter flasken og dermed risiko for caries.
Det er vigtigt at I beslutter jeg for, hvad det nye putteritual skal være og gør det samme aften efter aften, så han på den måde får noget nyt genkendeligt og dermed trygt. Det kan være at læse en godnathistorie i stedet, eller synge en sang. At holde ham i hånden eller stryge ham over håret.
Tænk over, hvordan I trøster ham i løbet af dagen, når han vågner der eller når han er ked af det, og prøv at indføre det samme i løbet af aftenen eller natten.
Hvis han bruger sut, kan det også være en ide. Eller i kan lave en sutteklud, hvor I trækker et par sutter på en stofble, og han putter med den i stedet for flasken.
Jeg tror desværre ikke at der findes nogen nem overgang eller løsning. I har prøvet at fortynde mælken og I har også forsøgt at tilbyde vand i stedet, samt vand af kop uden held. Som du selv skriver så er det hårdt med en "kold tyrker" og derfor skal I også indføre noget andet i stedet.
Din beskrivelse af at han ikke forstår, hvorfor han nogle gange kan få flaske og andre gange ikke er helt rigtig. Derfor kan det være en god idé at stoppe helt, selv om det er hårdt.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske