Svar: Amning og grød - 4 mdr.
1. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Heidi
At børn begynder at vågne om natten kan godt være et tegn på at de har behov for at få lidt mere mad og man derfor kan gå igang med skemaden. Du bør dog vente til hun er blevet 4 mdr, før du tilbyder hende andet end bryst.
Se om ikke du kan holde hende til brystet lidt hyppigere om dagen, så hun bliver 'fyldt godt op' i løbet af dagen og derfor ikke mangler mad om natten.
Når hun bliver 4 mdr. kan du tilbyde hende en flaske med vælling om aftenen, da det hos nogle børn mætter mere end almindelig erstatning eller modermælk. Sålænge hun er under 6 mdr. må hun dog kun få max 2 flasker vælling i døgnet.
Du kan også forsøge med lidt mild grød. Det kan være majsgrød eller risgrød. Du kan evt. lave det på din egen mælk, så smagen ikke er så forskellig fra det hun kender.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske