Svar: Mælk og madvaner til dreng på to år og spørgsmål vedr. sundhedspleje
30. marts 2004
Alder:
2 år
Kære Maria
For det første kan du altid ringe til din undhedsplejerske og bede om et råd. I mange kommuner er der også åbent hus arrangementer, hvor man kan møde op. Derudover så vil der ofte også være tilknyttet en sundhedsplejerske til den institution, hvor dit barn går. Det vil sige børnehave, vuggestue osv. Sundhedsplejersken laver f.eks. hygiejnetilsyn i institutionen eller kommer og rådgiver forældre og pædagoger, hvis der er behov for det i en eller anden sammenhæng. Dette er dog noget der skal aftales løbende og det ligger dermed ikke som en fast aftale.
Derudover så er sundhedsplejerskerne ansat på skolerne. Mange steder vil sundhedsplejersken have en ugentlig træffetid på skolen og det er også sundhedsplejersken der mange steder vejer, måler, syns- og høreprøver børnene. Derudover kan sundhedsplejersken undervise klassetrin i forskellige emner, f.eks. undervisning i menstruation, pupertet osv.
De fleste sundhedsplejersker laver således ikke kun småbørns besøg, hvorfor du sagtens kan benytte dig at sundhedsplejens tilbud også fremover.
Med hensyn til din søn, så har han behov for ½ liter mælk dagligt (incl yoghurt mv). Da han er en fin stor dreng vil det være godt at tilbyde ham letmælk i stedet for sødmælk. Indholdet af kalcium og vitaminer er det samme i letmælk, det er kun fedtprocenten der er anderledes og ekstra fedsstof kan han få i sin havregrød på brødet osv. Hvis du synes han er småtspisende, vil det være en god idé at købe vitamin tyggetabletter, hvor han kan få en dagligt.
Med hensyn til natflasken, så er det største problem omkring den jo nok, at mælk indeholder sukker og hvis din søn ligger med flasken, når han skal sove og dermed ikke får børstet tænder efterfølgende, så er der god grobund for caries og efterfølgende huller, hvilket jo er synd.
For din søn handler det nok om tryghed. Flasken er en del af det genkendelige ritual, når han skal sove og derfor er den rar at få. Jeg synes derfor det kan være en god idé langsomt at skifte flasken ud med en godnathistorie, hvor han på et tidspunkt selv kan vælge, hvad han helst vil have, og måske så selv vælger flasken fra. Du kan også i stedet for at tilbyde mælk, tilbyde ham vand i stedet, men det er ikke sikkert at han køber denne. Tilsidst er der jo den mulighed, at når flaskesutterne er slidt op, så 'dur flasken ikke mere' og så kan man ikke få den;o)
Med hensyn til mad, så skal din søn spise selv. Han kan mestre både at spise med gaffel og ske og naturligvis bruge sine fingre. Jeg tror bare aldrig han egentlig rigtig har lært det og for ham er det en vane at lege imens der 'skovles ind'. Tilbyd ham derfor et varieret udbud af mad og grønt + frugt (som I selv får), som han selv kan spise. Stil tallerkenen foran ham og lad ham få ro til at gå igang:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske