Brev:
Mælk og madvaner til dreng på to år og spørgsmål vedr. sundhedspleje
30. marts 2004
Alder:
2 år
Hej
Jeg synes alle emner på denne side henvender sig til børn under et år. Hvornår bliver børn for gamle til at få råd hos sundhedsplejersken? Og hvem skal man henvende sig til derefter?
Min søn er nu 22 mdr. (knap 2 år), vejer 13 kg og er ca. 95 cm. lang. Jeg har et par ting, jeg længe har gået og været i tvivl om:
Hvor meget mælk har han brug for, ½ ltr.? Han er ikke så vild med mælk og får det stortset kun i forb. med øllebrød og havregrød. Skal jeg give et tilskud på anden måde? Bliver der stadig anbefalet sødmælk frem for letmælk?
Vi har lidt svært ved at vænne ham fra "godnat" flasken, som p.t. indeholder godt 200 ml. sødmælk. Bør vi være konsekvente og stoppe helt med flasken? Hvad er ulemperne/problemet med den?
Han er ikke specielt madglad og har ikke tålmodighed til at sidde stille og spise i ro, og slet ikke til at spise selv. Hvornår burde han selv kunne spise, eller i det mindste være interesseret i selv at spise?
Han skal underholdes ved at lege med et eller andet mens vi "skovler" ind, hvilket er lidt irriterende, da det tager lang tid, og familien må spise forskudt. Er der noget vi kan gøre?
Lidt blandet, jeg håber ikke det er for forvirrende.
Med venlig hilsen
Maria