Svar: Dreng på 14 mdr. vil ikke spise
30. marts 2004
Alder:
14 mdr.
Kære Annette
Du skal holde op med at made din søn, men simpelthen lade ham spise selv. Med den alder han har kan han spise med fingrene og også med en gaffel. Hvis han endnu ikke selv har lært at spise, så skal du evt. hjælpe ham med at få maden på gaflen, men han kan gødt føre en lille gaffel til munden og ellers kan han bruge sine fingre.
Du kan ikke forvente at han kan bruge en ske endnu, men det lærer han i løbet af et par måneder. En ske er sværere at styre end en gaffel, da maden let glider af skeen på vej op til munden. Men træningen starter nu, og i begyndelsen vil han slå skeen i maden og føre den omvendt ind i munden, men det skal der være plads til.
Din søn tager ikke skade af at spise rugbrødsmadder 2 x dgl, hvis det er det der virker, men på længere sigt er det selvfølgelig hensigtsmæssigt at han spiser det samme som I andre. I en alder af 14 mdr skal han heller ikke have speciel kost, men du skal give ham en tallerken med valgmuligheder, stille tallerkenen foran ham og lade ham gå i gang.
Som forældre er vi ofte bange for at barnet ikke trives, at barnet taber sig og derfor gør vi alverdens krumspring for at barnet 'jo skal få bare et eller andet'. Men tro mig, din dreng vil også tabe sig, hvis han bare lever at revne æbler og dit held med at et eller andet kommer i munden en gang imellem. Derfor kan dine 'krumspring' lige så godt være at tilbyde ham en sufficient kost og ikke bruge al din energi på at tingene ikke lykkedes som du gerne vil:o)
Om morgenen tilbyder du din søn enten en portion grød, eller lidt brød med ost, marmelade, eller hvad du nu selv spiser.
Formiddag: Tilbyder du igen lidt brø og også lidt frugt
Frokost: En tallerken med rugbrød med forskelligt pålæg samt tilbehør af gulerod, agurk, ærter, majs, pebberfrugt mv.
Eftermiddag: En portion yoghurt med bær eller drys og en ½ bolle med smør
Før aftensmad: En tallerken med forskellig grønt, som til frokost
Aften: En portion af den samme mad, som I spiser. Skåret i stykker, så det kan spises med fingrene eller en gaffel. Evt lidt frugt til dessert.
Stil tallerkenen foran ham og lad ham gå i krig. Prøv at give ham ro til at spise selv. Glem tanken om at din søn skal mades:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske