Svar: Flaske til natten - 3 år
30. marts 2004
Alder:
3 år
Kære Marianne
Da den lille pige ikke har behov for flaske, når hun er hos jer, så er det sandsynligvis fordi hun hjemme oplever flasken som en del af rutinen og dermed som tryghed.
Hvorvidt man skal gøre noget idenne forbindelse afhænger således af, hvad der ellers foregår i hjemmet. Hvis det er en måde at få ro, tryghed og positiv kontakt på, så er det jo at foretrække fremfor en konfliktsituation, som kan være svær at løse og den kamp er måske ikke nødvendig at tage, da den lille pige, jo klarer sig uden, når hun er hos jer, hvor rammerne er anderledes.
Det er naturligt at pigen har brug for mad i løbet af dagen for at trives og flasken kan ikke udgøre det for et måltid. Men hvis hun i øvrigt tilbydes mad og drikke i løbet af dagen, svarende til hendes alder, så tror jeg bestemt ikke at hun får for meget væske i løbet af dagen. Det må du stole på at hun regulerer. Hvis hun ikke er tørstig eller sulten, så drikker hun ikke.
Det er et meget generelt svar, men det lyder også som om at det er en lidt speciel situation I er i. Jeg vil derfor foreslå dig at tage kontakt til den sundhedsplejerske, der er tilknyttet den lille pige og som kender mere til pigens situation.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske