Svar: Hun vil ikke brystet om dagen
29. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth
Jeg tror at Emma erfterhånden er ved at være så gammel, at hun synes meget andet er mere interessant end brystet. For Emma (og for dig) er morgenamningen en dejlig måde at starte dagen på, men i løbet af dagen har hun sin interesse andre steder.
Det er rigtigt at mange børn ammes længe og kan få deres mælkebehov stillet via modermælk til de er ret gamle, men det er bestemt ikke 'unormalt', snarere tvært imod, at barnet begynder at sige fra før et års alderen. Personligt oplever jeg at mange børn siger fra omkring 9-10 mdr´s alderen, men der er også børn som gør det allerede, når de er 7 mdr.
Et barn på 7 mdr. vil godt kunne nøjes med amning 2 gange dagligt, hvis man samtidig giver grød og grøntsagsmos lavet på mælk. Der er heller ikke noget i vejen for at du tilbyder hende lidt A 38 eller lignende, evt. med lidt frugtmos eller lidt drys og rugbrød med ostehaps er også fint.
Frem mod 9 mdr´s alderen skal hun have op mod 3/4 liter mælk dagligt. I beregningen tæller både amning og en mælk du giver i kop, samt det er er indeholdt i grød, mos, yoghurt, ost. En ret som spaghetti carbonara (dejlig ret!) indeholder jo også både mælk/cremefraise og ost, og det hele tæller med.
Jeg synes derfor ikke at det lyder så tosset med en god morgenamning og så et forsøg igen inden natten. Du har tidligere haft meget mælk om eftermiddagen, så at tilbyde hende brystet her vil også være helt i orden, men ønsker hun det ikke, så må du acceptere det. Hvis du peresser hende, så er der en risiko for at hun helt vælger brystet fra og det er jo ikke meningen.
Der er ikke noget i vejen for at du starter med at give hende mad og så tilbyder brystet bagefter. Det korte amning hun så i givet fald tager kan være fordi hun så får slukket tørsten. På samme måde som når du giver hende af kop.
Hvornår man skal holde op med at amme er jo meget individuelt og det er naturligvis bedst, hvis mor og barn er enige om, at det er ved at være. Det kan godt være lidt svært, når barnet kun er 7 mdr. Men det betyder jo heller ikke at du helt skal holde op, for Emma er jo glad for morgenamningen og af og til også for amning til natten og det er som sagt okay. Du vil kunne amme længe på den måde, hvilket også vil passe fint, hvis du skal igang på arbejdsmarkedet igen.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske