Brev:
Hun vil ikke brystet om dagen
29. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Hun vil ikke brystet om dagen
Hej igen Helen,
Jeg har jo skrevet til dig for et par dage siden. Jeg har stadig lidt bøvl med amningen. De sidste par dage afviser hun det helt (om dagen). Hun begynder bare at hyle med det samme. I går, sen eftermiddag, hvor hun plejer at få bryst inden så lidt senere at få grød, græd hun helt vildt. Jeg gik straks derefter igang med at lave grød og det guffede hun så i sig.
I dag til middag skete nøjagtig det samme. Hun nægtede brystet og ville igen så gerne have grød. Og efterfuldt af rugbrød og ostehaps :-)
I går til aftensmad fik hun grød og da vi fik spagetti Carbonara guffede hun også en god moset portion af det.
Jeg tror altså, at hun er ved at synes, at et måltid ikke er med bryst først. Jeg har så prøvet at amme indimellem måltiderne, f.eks. formiddag før lur og ligeledes om eftermiddagen, men det vil hun bare absolut ikke. Lidt frugtmos kan gå an, men ikke bryst.
Jeg har så de sidste dage, hvor det har været slemt - stimuleret i løbet af dagen. Der er masser af mælk, så det er ikke det, som er problemet. Og jeg har jo min spray, så det løber også med det samme.
Om morgenen er hun helt vild for at få mors mælk ;-) men åbenbart ikke i løbet af dagen mere.
Hvad siger du til det hele? Og hvordan sikrer jeg mig, at hun får mælk nok, idet hun jo ikke er vild med flaske...?
De sidste dage er det gået bedre med at drikke MME af kop. Men dog bliver det ikke til de store mængder endnu. Desuden får hun vand af flaske med tud og der ryger til gengæld lidt mere ned. Har i de her dage puttet lidt mælk i istedet, så hun fik lidt mere.
Men Helen, jeg føler, at hun ikke rigtig har lyst til brystet om dagen. Om natten har hun jo ikke meldt sig på det sidste, så p.t. har de sidste dage kun bestået af morgenamning. Til middag og sen eftermiddag har det mere været pjatspiseri ved brystet. Selvfølgelig får hun noget, men når hun så begynder at gøre modstand med kraftig og hysterisk gråd, synes jeg at hun sender nogle kraftige signaler.
Håber at høre fra dig, da jeg ikke lige ved, om jeg bare skal acceptere det og skynde mig at lære hende at tage noget mere mælk fra kop og så ellers amme morgen og forhåbentlig kan jeg lokke hende til en tår inden natten, som kunne i går. Det kunne jo være dejligt. Om morgenen tager hun til gengæld så meget, at hun er mæt i op til 2 timer.
Emma er præcis 7 måneder og en uge gammel. Hun er ganske flot tyk og har fine elastikker ;-) så hun mangler ikke mad. Hun har også masser af våde bleer og er som sagt glad for at drikke vand. Min egen SP sagde midt i januar at det snart var tid til at drosle ned på amningen. Hun antydede, at det deromkring ville være OK med morgen og aftenamning, men jeg har dog alligevel ammet 4 gange om dagen siden. Men det lader til at være tid nu?!
Glæder mig til at høre fra dig Helen og håber du kan vejlede mig igen som du før har gjort så godt!!
Knus
Lisbeth