Svar: Børns synsudvikling og hvad kan de egentlig nu?
Kære Rikke
Det lyder godt nok hårdt med en helt familie ramt af salmonella ... håber I snart alle får det bedre.
I forhold til de berømte "Tigerspring" så vil det normalt være sådan at man korrigerer i forhold til fortidligt fødte børn og børn født over termin. Det vil sige at hvis barnet blev født 2 uger over termin, så vil den 'omklamrende' periode ligge 2 uger før man normalt taler om den periode. Hvis barnet er født f.eks. 4 uger for tidligt, så vil der ikke komme et spring i f.eks. 5 ugers alderen, men først i 9 ugers alderen ...
Du kan læse bogen "60 vidunderlige uger", her finder du det beskrevet. Du kan læse mere om den i min bogguide. Personligt tænker jeg dog at ikke alle tidspunkter passer lige præcis og det kan sagtens være at dine børn lige nu gennemgår et udviklingstrin, hvor du oplever dem mere pylret end sædvanlig.
At børnene spiser konstant hænger sandsynligvis både sammen med deres alder og deres udvikling, samt det faktum at de har haft salmonella infektion og sandsynligvis har en del depoter der skal fyldes op:o)
Med hensyn til børns synsudvikling og dine børns bevidsthed og udvikling, så er det sådan at spæde børn reagerer mest på lys og vil naturligt dreje sit ansigt mod lyset. Derfor anbefales det også at man f.eks. sidder med en lampe bag ved sig, når man taler med barnet, fordi det vil hjælpe barnet til at se omridset af den voksnes hoved. Det anbefales på samme måde at barnet skærmes for meget skarpt lys.
Bortset fra en skelnen mellem lys og mørke så ser det spæde barn sort-hvid og det er først omkring 5-6 ugers alderen at barnet begynder at kunne se farver og også begynder at skelne forskellige former – bløde former, kantede former osv. Den første farve barnet ser siger man normalt er rød (men ingen kan vel vide det med sikkerhed …?) og derefter begynder barnet så at kunne se gul og her sandsynligvis fordi gul er så klar og stærk en farve.
Det nyfødte barn ser bedst på 30 cm afstand – det er den afstand der er fra mors bryst og til mors ansigt, når barnet ligger og dier og mor kigger ned på barnet. I takt med at barnet bliver ældre, så vil barnet blive i stand til at se længere, se mere og mere. Barnet på 4-6 uger vil også begynde at kunne følge en genstand som man bevæger foran øjnene på barnet, men barnet vil skele og det vil være tydeligt svært, da barnet fortsat mangler den nødvendige muskelkontrol i øjet.
Et 3 måneders barn kan se længere, fornemmer rummet det er i, kan se og ...
... genkende sin mor på den anden side af bordet og barnet genkender også ting, der f.eks. er hængt op over puslebord eller seng, ting som kan gøre barnet trygt fordi det er genkendeligt. Man skal dog hele tiden huske på at barnet også bruger alle sine andre sanser når det genkender – ikke bare synet, men også lugten, følesansen, smagssansen, hørelsen – det er alt sammen med til at give barnet en fornemmelse af hvor det er og hvem det er sammen med.
Man skal også være opmærksom på at synet udvikles i takt med at barnet udvikler andre ting – en bold, den runde form og det at den kan trille – giver barnet en synsmæssig udvikling, lærer barnet noget om former og figurer og hvordan det fungerer i rummet. Undersøgelse af ting og leg med ting, røre ved, komme i munden osv. – alt sammen har det også betydning for barnets synsudvikling – tingene hænger sammen.
De fleste børn vil i 1-3 måneders alderen begynde at strække arme og ben gradvist mere og mere ud. Barnet begynder i 2 måneders alderen ofte også at savle meget og begynder her at komme sine fingre og nogle gange hele hænder i munden.
Barnet vil se bevidst på dig, når det ligger på ryggen på f.eks. puslebordet og det vil følge dig med øjnene. Gråden bliver mere og mere nuanceret og det bliver lettere for dig at høre om barnet græder fordi det er overtræt og har brug for hjælp til at finde ro og overgive sig til søvnen eller om barnet græder fordi det f.eks. er sultent.
Børn begynder i denne alder også at smile bevidst og det bliver lettere og lettere at fremkalde et smil, barnet begynder at pludrer og vil stille og roligt begynde at indgå i dialog.
Når barnet ligger på maven vil det løfte hovedet og holde det kortvarigt og det er vigtigt at barnet ligger på maven hver dag og træner dette. Man kan evt. komme en lille pude ind under barnets brystkasse, så barnet kommer lidt højere op og bedre kan holde hovedet oppe. Ved 3 måneders alderen vil barnet normalt kunne holde hovedet sådan at det begynder at kunne kigge sig omkring.
Barnet vil i løbet af de næste måneder bliver stærkere og stærkere i ryggen og vil kunne sidde mere og mere på skødet med ryggen op mod din mave. Først omkring 6 måneders alderen er de fleste børn stærke nok til at kunne sidde kortvarigt i en høj stol imens de får skemad, og først omkring 8 måneders alderen vil de fleste børn kunne sidde kortvarigt uden støtte på gulvet selv.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre og 'lukker lidt af hullerne i sien' ....:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gråd går lige i hjertet – og helt ind i nervesystemet
Alle forældre kender det. Den hjerteskærende babygråd, der ikke bare larmer i ørene, men også føles fysisk i hele kroppen. Gråd er babyers eneste måde at kommunikere på, og et par timers gråd om dagen er helt normalt. Men det gør det ikke nemmere at stå i. Især ikke, når man har prøvet alt – ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
14. juli 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Kære Helen Jeg er lidt bange for at jeg har skadet min søns og min relation...
7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Har vi sprunget seperationsangsten over?
Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...
25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
Viden om børn:
Bug Buster
Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.
Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.
Du kan købe "Bug Buster"...
Vugge - vugning, bevægelse
At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.
Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.