Svar: Madplan og spise selv
30. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Tanja
Din plan for dagen ser rigtig fin ud, din datter spiser varieret, har stor lyst til at spise og smage forskelligt og er rigtig godt igang med familiemaden og dermed mad i stykker.
Det er helt fint at du nu har skåret ned til 2 flasker dagligt og dette kan du bibeholde indtil hun er 12 måneder, ved at tilbyde hende 400ml mme dagligt kan du sikre hende hendes jernbehov og slipper for at skulle give hende jerntilskud ved siden af.
Det er helt rigtigt at lade hende spise selv med fingrene og en gaffel og supplere op ved din hjælp, så du er sikker på at hun får, hvad hun har behov for. Det lyder rigtig fint med en 60/40 ordning ..:o)
Så alt i alt, fortsæt endelig den gode gænge I er igang med og lad din datter spise det hun vil og kan og suppler så med din hjælp. Dejligt at hun nu er så god til at spise mad i stykker og er begyndt at foretrække dette. Udnyt endlig hendes lyst til at putte i munden og smage på forskelligt. Jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre for jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Når hun først bliver et år er hendes appetit ikke så stor og hun bliver naturligt mere selektiv, så de gode spise vaner nu er guld værd:o)
Fortsat god appetit:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske