Anerkendelse i børnehøjde
3. maj 2004

Jeg har valgt at give bogen "Anerkendelse i børnehøjde" 5 bismarvægte. Se hvorfor under annoncen ...
Bogen Anerkendelse i børnehøjde handler om, hvordan man i praksis kan arbejde med de børn som ofte betegnes som 'problembørn'.
Det er børn som enten bliver beskrevet som voldsomt udadreagerende, som 'fylder' meget, som er uden for fællesskabet i klassen, som enten selv mobber eller bliver mobbet, og børn som har det svært i relation med andre børn, f.eks. den 'stille pige'.
Bogen består af fire dele, som hver indeholder praksisbeskrivelser skrevet af forskellige forfattere, der alle arbejder med børn. Forfatterne er blandt andet psykologer, supervisere, sundhedsplejerske og lærer. Hver især giver de deres bud på, hvordan man kan arbejde med anerkendelse og et værdsættende fokus i arbejdet med børn og unge.
Bogen henvender sig især til lærere, pædagoger og skoleledere, men kan også give stof til eftertanke hos sundhedsplejersker, skolepsykologer og konsulenter.
Bogens første del kommer blandt andet ind på emnet mobning, hvor lærere og forældre ofte føler sig magtesløse. Der fortælles om brug af Appreciative Inquiry - værdsættende samtaler og der gives praksiseksempler.
I første del møder vi også den 11-12 årige Henrik, som af de fleste ville blive betegnet som ubehøvlet og respektløs. Teorien lærer os at se Henrik på en anden måde og giver os handlemuligheder, så vi skaber forståelse og dermed er på vej mod anerkendelse.
Del to handler blandt andet om at finde det positive ved barnet. At fokusere på det barnet er god til i stedet for det, som er svært for barnet. Som en billedlig beskrivelse bruges 'anerkendelsens trappe' hvor man på nederste trin ser barnet og herefter går op ad for at møde, forstå, acceptere, anerkende barnet. Også det barn som man oplever som en 'møgunge' og ikke troede mulig at anerkende.
Del tre beskriver blandt andet, hvordan der kan arbejdes med åben rådgivning, hvor forældre, børn og ansatte har mulighed for at drøfte både personlige og skoleorienterede problemstillinger.
Del fire er et eksempel på et skoleprojekt, hvor værdsættende samtaler bruges som pædagogisk metode og hvor børnenes kreativitet kommer til udtryk.
Bogen i sin helhed er oplagt for den, som ønsker at arbejde med anerkendelse i børnehøjde. Den giver præcise forslag til metoder, som kan bruges i arbejdet med børn, men giver også forslag til, hvordan eleverne selv kan arbejde med hinanden, så alle oplever respekt og 'være inde i varmen'.
Bogen giver lyst til at prøve at gøre tingene anderledes og fortjener derfor 5 bismervægte.
Køb bogen "Anerkendelse i børnehøjde" her
- god læselyst!
Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.
Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)
Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!
Hilsen mor til Elias, 4 måneder.