Annonce

Annonce

Forskning: Derfor skal børn lege med dukker


7. december 2022


Forskningen viser, at leg med dukker har gavnlig virkning p​å børns hjerner. Undersøgelser viser, at dukkeleg er med til at udvikle børns empati. Samtidig har børns leg ændret sig, så hvor børn tidligere brugte timer på at lege med dukker, så bruger børn i dag ofte tiden foran en skærm. Men hvorfor er dukkeleg så vigtigt? Det handler min artikel om i dag.



Hvad er empati



Empati er evnen til at sætte sig ind i en anden persons sted og kunne fornemme, hvordan den anden person har det, og hvordan det er hensigtsmæssigt at reagere på den anden. Altså en evne til at kunne vurdere, om den anden f.eks. er glad, ked af det, utryg, usikker... og kunne vurdere om den rette reaktion er at hoppe rundt og lave sjov, om man skal tale om noget andet, om man skal sidde stille og måske holde om den anden...



Børn fødes med en naturlig empatisk evne. De kan føle, sanse og fornemme andres følelser fra de er ganske små, og de vil derfor kunne reagere på forældres sindstemninger osv. Men, når det er sagt, så lærer børn også empati ved at være sammen med andre og indgå i samspil med andre. De lærer det af måden, vi som forældre er omkring dem på, og de lærer det af at være sammen med andre børn - og så lærer de det faktisk også, når de leger med dukker.



Forskningen



Et team af neuroscientists fra Cardiff University har, sammen med Mattel Inc. (Barbie), frigivet de seneste resultater fra en flerårig undersøgelse, der ser på dukkelegens kort- og langsigtede indvirkning på børns udvikling. Det er den første undersøgelse, der bruger neurovidenskab til at kortlægge virkningen af dukkeleg, og forskningen udføres frem til 2024. 



I 2020 bestilte Mattel en global undersøgelse, hvori der indgik 22 lande og 15.000 forældre til børn i alderen 3-10 år. Her blev forældrene blandt andet spurgt til børns empati, og 91% af forældrene rangerede empati som en vigtig social færdighed, de gerne ville have, at deres barn havde. Undersøgelsen viste, at kun 26% af forældrene vidste, at dukkeleg var en vigtig del i at udvikle netop empati. Samtidig viste undersøgelsen også, at 61% af forældrene var bekymrede for, at pandemien havde påvirket deres barns social-emotionelle udvikling negativt. 



Undersøgelsen har overvåget hjerneaktiviteten hos børn i alderen 4-8 år, mens de leger med en række forskellige dukker - blandt andet Barbiedukker (det er jo Matel) og andre legesæt. Undersøgelsens resultater er vigtig for børn af begge køn - det er lige så vigtigt, at drenge leger med dukker, som at piger gør. Undersøgelsen er derfor lavet med både piger og drenge og også uden hensyn til etnicitet.



Under observation af børnene så forskerne øget hjerneaktivitet i den del af hjernen, der hedder posterior superior temporal sulcus (pSTS), når de talte, som om, at deres dukker havde tanker og følelser. Denne del af hjernen er vigtig og stærkt involveret i udviklingen af at kunne bearbejde sociale- og følelsesmæssige påvirkninger. Forskerne brugte også specielt udstyr til at udforske aktiveringen af hjernen, når børn legede med dukker, sammenlignet med, når de legede med tablets - og når de legede alene og sammen med en anden person. Forskerne fandt ud af, at leg med dukker gav en øget aktivering i ...


Annonce

... pSTS, samme effekt sås ikke i leg med tablet.



Forskningen viste også, at når børn leger med dukker, så danner de et indre sprog og får nogle interpersonelle færdigheder, der støtter deres evne til social interaktion. Når børn leger med dukker, så leger de rollelege og skaber forestillingsverdener - og de kommunikerer først højt, og derefter internaliserer de andres tanker, følelser og perspektiver, og bliver på den måde i stand til på sigt at sætte sig i andres sted. At internalisere vil sige, at de gør deres oplevelser til en del af deres personlighed.



Det betyder, at selvom børn leger med dukker alene, så vil dukkelegen være med til at stimulere barnets hjerne og styrke barnets empati og sociale evner. En god nyhed for forældre, som måske har været bekymrede for deres barns udvikling af dette, når verden har været lukket ned og kontakten og legen med andre børn har været minimal.



Nøglefund ved undersøgelsen



Når børn leger med dukker, så øges deres sprogbrug om andres tanker og følelser.



Når børn leger med dukker, så får de mulighed for at øve sociale færdigheder, som de kan bruge, når de skal interagere med mennesker i den virkelige verden.



Når børn leger med dukker, så aktiveres de områder i hjernen, som styrker barnets evne til at udvikle sociale færdigheder som empati.



Selv når børn leger alene med dukker, så kan man se, at der sker en aktivitet i hjernen i de områder, som styrker barnets sociale og følelsesmæssige udvikling. 



Forældres bekymring 



Dr. Sarah Gerson, der er en af forskerne bag undersøgelsen siger blandt andet (løst oversat fra engelsk):



"Du sidder med din bærbare computer ved dit spisebord og prøver at indhente e-mails, mens du holder øje med dit barn. Du hører dit barn lege på gulvet ved siden af dig. "Er du okay?" spørger den ene dukke. "Jeg savner mine venner," siger den anden. Du sukker lettet over, at dit barn er igang med en leg, men du begynder også at surfe på internettet for at se, om den overhørte interaktion er et tegn på, at mangel på legekammerater plager hende.



Forældre er mere pressede end nogensinde, når de jonglerer med arbejde, hjemmeundervisning, husarbejde og potentielle økonomiske vanskeligheder. Og en række spørgsmål dukker op: Giver jeg mit barn det rigtige legetøj? Er det okay at lade mit barn lege selv? Hvad sker der i mit barns hoved, når det leger? Går mit barn glip af afgørende sociale udviklingsmuligheder?



Vores forskningsgruppe for børneudvikling ved Cardiff University fandt for nylig beviser for, at selv når børn leger med dukker alene, er deres hjerner aktive på samme måde, som når de interagerer med andre mennesker. At lege med dukker kan hjælpe børn med at øve sig i sociale interaktioner og give dem mulighed for at udvikle empati og sociale færdigheder. Det er forhåbentlig en trøst til bekymrede forældre".



Du kan se "The Benefits of Doll Play According to Neuroscience" By Dr. Sarah Gerson her.



Bedste hilsner



Helen


Annoncer

Sponsorerede artikler

Vent ikke til din baby har fået rød numse

- brug Olívy fra første bleskift

Hud der konstant udsættes for fugt, varme, friktion og syre fra urin og afføring, bliver nemt rød og irriteret. Det gør ondt på barnet, og kan påvirke den helt basale trivsel - herunder søvn og spisemønster. Med Olívy baby care – diaper change kan du ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder


Annonce