Annonce

Annonce

Spis sammen - og forebyg kræsenhed


6. juli 2016


I de fleste børnefamilier i Danmark, har det altid v​æret prioriteret at spise sammen. Især om aftenen mødes hele familien omkring middagsbordet. Det er her vi sidder og taler sammen om dagens oplevelser, drøfter stort og småt. 



Dette billede er dog ved at ændre sig. I følge en ny ananlyse lavet af Rockwoolfonden, så spiser forældre kun aftensmad med deres børn 60 % af tiden, og kun en femtedel af måltidet foregår både sammen med far og mor. Tallene er lavet ved en stor tidsregistrering blandt 7000 voksne og 1300 børn mellem alderen 7-17 år.



Undersøgelsen viser også, at skolebørn spiser morgenmad alene i totredjedele af tiden. Kun i 7% af den tid, hvor der spises morgenmad, deltager begge forældre i måltidet. Og der er her ikke forskel på, hvorvidt der er tale om små eller store skolebørn. De 7 årige får ikke mere opmærksomhed, når det gælder fællesspisning, end de 15 årige børn gør. 



Undersøgelsen siger ikke nogen om, hvad der så foregår, når vi spiser sammen - om vi reelt er sammen, taler sammen - hygger os sammen. Eller om vi i stedet ser TV, tjekker e-mails, sender sms`er eller andet. 



Hvorfor er det vigtigt at spise sammen



Der er mange gode grunde til, at vi skal spise sammen. Her kommer 10 af mine overvejelser og grunde til, at det er godt at prioritere det fælles måltid:



1) Måltidet er et afbræk i en travl og nogle gange stresset hverdag. Der er mange praktiske ting, som skal klares i hverdagen, men når vi sætter os ned for at spise sammen, så giver vi tid til hinanden.



2) Vi hygger os omkring middagsbordet. Netop "hygge" er et dansk fænomen, som der ikke findes lignende ord for på andre sprog. Når vi sidder sammen, hygger os sammen, så mærker vi en særlig stemning og en glæde ved at være sammen.



3) Rammen omkring måltidet - at vi sider ved et bord og spiser maden sammen med andre, gør måltidet til en familiebegivenhed - er med til at øge appetitten og lysten til mad.



4) Når vi spiser sammen, viser vi glæde overfor den, som har lavet måltidet. Vi taler om maden, hvordan det smager og takker den, som har lavet maden til os.



5) Vi voksne virker som rollemodel for vores børn. Børnene spejler sig i os - i det vi gør, det de ser, i det vi spiser. Når dit barn ser, at du spiser forskellige fødevarer, når dit barn hører, at du taler om maden på en positiv måde, får dit barn naturligt også større lyst til at smage på maden. 



6) At spise sammen er med til at forebygge kræsenhed. Netop fordi dit barn spejler sig i dig og i det du gør, - hvis du er glad for mad, så bliver dit barn naturligt også selv mere glad for mad.



7) At prioritere at spise sammen, at prioritere måltidet, er at prioritere hinanden og have god tid til at spise maden. Alle omkring bordet har glæde af at føle sig prioriteret, både den der har lavet maden, og den der spiser maden.



8) Når vi sidder omkring middagsbordet, så har vi mulighed for at tale om de oplevelser, som vi hver især har haft i løbet af dagen. Hvad der er sket på arbejde, på studiet, hvem vi har mødt, hvad der er sket i dagpleje, vuggestue, børnehave, skole. 



9) Når vi sidder og spiser sammen ...


Annonce

... - f.eks. spiser morgenmad sammen, så har vi mulighed for at tale om, hvad der skal ske i løbet af dagen. Små børn vil naturligt have svært ved at forholde sig til tid og kan ikke overskue en dags aktiviteter. At blive forberedt på, hvad dagen bringer, kan give børn en stor ro - og tiden omkring middagsbordet er oplagt til at få talt lidt om dette.



10) Når vi spiser sammen og koncentrerer os omkring måltidet, så hjælpes vi til at fornemme mæthed og sult. Hvis vi f.eks. ser TV imens vi spiser, så vil koncentrationen ofte være på fjernsynsudsendelsen og ikke på maden - det gør det svært at mærke efter, hvornår man egentlig har spist nok. Det kan påvirke på to måder: Dit barn kan spise for meget, fordi det ikke mærker mætheden. Dit barn kan også spise for lidt, fordi det glemmer at spise og i stedet ser TV. Det gælder i øvrigt også dig selv.



Forebyg kræsenhed



Her kommer 10 gode råd, som kan forebygge kræsenhed hos dit barn:



1) Spis sammen og sørg for en god stemning ved bordet. Det skal være rart at spise og undgå derfor at diskutere ting, som kan udvikle sig til skænderier.



2) Lav børnevenlige retter, som hele familien kan spise - i stedet for retter til de voksne og specialmad til barnet.



3) Tal positivt om maden "Uhmm, hvor er kødet mørt" eller "sikke en god sovs". På den måde hører dit barn, at mad er noget, du sætter pris på.



4) Giv dit barn ro til at spise og mærke efter om han eller hun er mere sulten eller mæt. Giv derfor måltidet tid og undgå, at måltider skal overstås i en fart.



5) Undgå at kommentere på hvad, hvordan og hvor meget dit barn spiser. Det gør ikke noget, hvis pastaen glider ned før frikadellen eller dit barn den ene dag foretrækker at spise mere kød end kartofler. Appetitten kan variere fra time til time, dag til dag, uge til uge. Det vigtigste er, at dit barn er glad for mad og generelt spiser lidt fra alle fødevare grupper.



6) Vælg smuk mad, der appellerer til synet i farve og form. Lad dit barns mad være adskilt på tallerkenen - de fleste børn bryder sig ikke om sammenkogte retter, men vil gerne se, hvad det er de spiser.



7) Snyd aldrig dit barn - sig f.eks. ikke "det er ikke fisk, det er kylling". Det gør dit barn usikkert og dit barn ved ikke, hvad det fremover skal tro.



8) Lad dit barn deltage i madlavningen. Lad endelig dit barn smage til og være med undervejs. Det er dejligt at føle sig inddraget og også få viden om forskellige fødevarer.



9) Giv altid mad til dit barn, når det udtrykker sult. Hvis dit barn siger "jeg er sulten", så undgå at reagerer med et "vi skal spise om en time!". Giv i stedet dit barn et sundt måltid. Sker det hyppigt, så overvej, om dit barn måske har brug for et ekstra mellemmåltid eller om der skal ændres på jeres spisetider.



10) Brug aldrig slik eller søde sager som belønning for at spise sund mad. Det er med til at inddele mad i klasser - det lækre usunde og det kedelige sunde. Hvis dette først er blevet indarbejdet, så er det rigtig svært at komme væk fra igen.



 



Med ønsket om god appetit og gode fælles måltider :)



Kærlig hilsen



Helen



Annoncer

Produktnyheder

Allomin 2 er på dit hold i madkampen!

Nu starter madkampen! Og med dit massive søvnunderskud kan den måske virke lidt uoverskuelig – men husk! Den kan føre til mere søvn. Mange børn sover nemlig rigtig godt (og længe) på en mæt og glad mave, og grød ligger altså bare rigtig godt i maven. Med Allomin 2 i baghånden, er dit barn dækket ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid


Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Spar lige nu: 24% ↓

Tilbud

Vejl. pris: 249,00

Nu: 189,95

Du sparer: 59,05

Køb nu!


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.


Annoncer

Annonce