Annonce

Annonce

Praktiske eksempler på, hvordan du undgår at bruge trusler i opdragelsen


19. september 2012

Efter at jeg i august måned bragte artiklen "Bruger du t​rusler i opdragelsen", har jeg fået mange tilbagemeldinger og mange har bedt mig lave en opfølgning med flere eksempler på, hvad vi nogle gange kommer til at sige sige til vores børn og hvad vi kan sige i stedet.


En far gav et rigtig godt eksempel. Efter at have læst artiklen var han begyndt at sige det, som alligevel skulle ske. Så i stedet for at sige "skynd dig så lidt, ellers kommer du af sted uden morgenmad", så formulerede han det nu positivt ved at sige "hvis du skynder dig med tøjet, så får du morgenmad". Der er ikke noget ekstra at lokke med, blot siges tingene positivt, så det hele glider meget lettere.


Her er 10 nye eksempler, som du kan lade dig inspirere af:


Eksempel 1: Det er sengetid og der har allerede været en konflikt omkring tandbørstning og nattøj. Da Emma ikke går direkte fra badeværelset i seng, men i stedet begynder at lege, så siger mor eller far utålmodigt: "Hvis du ikke vælger en bog nu, så får du ingen godnathistorie ..."


Sig i stedet: "Hvis du finder en bog nu, så kan vi nå at læse godnathistorie". Herved anerkender du, at Emma har lyst til at få læst historie og selvom optakten har sat din tålmodighed på en prøve, så er det fortsat vigtigt, at Emma får hjælp til at overgive sig til søvnen - hun får ikke nemmere ved at sove på "kommando" blot fordi hun har været "umulig".


Eksempel 2: William sidder og stikker til grøntsagerne, han er glad for kød og beder om en frikadelle mere. Det gentager sig ofte aften efter aften og derfor siger du "Du skal spise dine grøntsager, ellers får du ikke mere kød ..."


Sig i stedet: "Hvis du spiser din kartoffel, så får du en frikadelle mere". Herved anerkender du Williams lyst til at få en frikadelle mere og at han er glad for at spise kød, men du holder samtidig fast i, at det er godt også at spise lidt grøntsager. 


Eksempel 3: I er på besøg hos nogle venner og Marie vil ikke med hjem. Du har sagt flere gange, at I skal køre, men hun leger med jeres venners børn og hygger sig godt, så hun overhører dig. Derfor siger du "Kom så! Vi skal hjem nu, hvis ikke du kommer nu, så kører vi uden dig!" 


Sig i stedet: "Det er rigtig ærligt at vi skal hjem, når du leger så godt. Jeg kan godt se at det er hyggeligt" så du anerkender, at Marie har det sjovt og naturligt hellere vil lege end hun vil hjem. Sig også "Vi skal hjem nu - I kan lege igen en anden dag", så du holder fast i at det er tid til at køre hjem, men samtidig betrygger hende i at I vil mødes igen. Og brug aldrig trusler om at køre fra dit barn. Det vil gøre hende utryg og i tvivl om, hvorvidt hun kan stole på dig.


Eksempel 4: Du møder en god kollega i supermarkedet og I falder i snak. Anton bliver utålmodig, begynder at hive dig i tøjet, gentager moar, moar, moar, begynder måske at kalde dig mindre pæne ord. Du har lovet ham, at I kunne gå ind i legetøjsbutikken på vej hjem. Du synes, at det er pinligt, at han opfører sig sådan. Derfor siger du "Nu skal du holde op med at skabe dig, ellers går vi ikke ind og ser på legetøj"


Sig i stedet: "Jeg skal lige tale færdig med Birthe". Herved viser du, at du er i gang med at tale. Uddyb så: "Jeg ved godt, at jeg har lovet dig at gå i legetøjsbutikken". På den måde viser du ham, at du ved, hvorfor han reagerer som han gør og at du ikke har glemt ham. 


Eksempel 5: Amalie skal i børnehave og morgenen starter dårligt. I har en legeaftale med Viktoria, som skal med hjem og lege om eftermiddagen og Amalie har glædet sig til dagen, men da morgenen kommer vil hun ikke af sted, børnehaven er dum, det hele er dumt - også dig "dumme far!" Du siger "Du skal i børnehave, det skal alle børn, der er ikke noget at diskutere! Og hvis ikke du kommer i børnehave, så kan du jo ikke lege med Viktoria", du siger måske også "du skal ikke kalde mig dum! Der er ingen der der dumme her!"


Sig i stedet: "Jeg kan godt forstå, du ikke altid vil i børnehave, sådan har jeg det også nogle gange, så vil jeg ikke på arbejde." På den måde anerkender du, at Amalie nogle gange bare har lyst til at være derhjemme. Sig også "kan du huske, at vi har lavet en aftale med ...


Annonce

... Viktoria i dag, så når jeg henter dig, så tager jeg både dig og Viktoria med hjem og vi skal hygge os". På den måde hjælper du Amalie med at huske, at i dag er en ganske særlig dag og der er noget at se frem til. Gå ikke ind i diskutionen om hvorvidt du eller andre er dumme - det er ikke fordi Amalie synes du er dum, det er hele situationen, som er svær for hende at tackle og det ord hun kan komme i tanke om og finde ud af at bruge er "dum" - og vi kan alle sammen have dumme dage.


Eksempel 6: Christian er svær at have med op at handle. Hver gang han ser noget, så vil han have det. "Må jeg få den?" siger han til næsten alt I går forbi, og de gange hvor du har sagt ja, og han har fået en ting ned i vognen, så går der kun få minutter inden han igen siger "må jeg også få den?". Derfor svarer du: "Man kan ikke få alt, hvad man peger på og nu skal du holde op med at plage!"


Sig i stedet: "Du ønsker dig rigtig mange ting, det er godt. Vi kan skrive det ned, så har du noget at ønske dig til jul eller fødselsdag." Herved anerkender du, at dit Christian nogle gange ser mange fine og spændende ting, som han naturligt gerne vil have. Samtidig forklarer du ham, at nogle ting er man nødt til at ønske sig.


Eksempel 7: Katrine vil ikke have jakke på. Det er et tilbagevendende problem hver gang I skal ud af døren; så er der konflikter omkring jakken. Derfor siger du "Hvis ikke du tager den jakke på NU, så dør du af kulde!"


Sig i stedet: "Skal jeg hjælpe dig med jakken, så vi kan komme af sted?" Måske har Katrine brug for, at du ikke kræver, at hun er selvhjulpen lige netop her. Vær også opmærksom på, at konflikten om jakken måske handler om noget helt andet, - at hun f.eks. har svært ved at skifte situation, - det er svært at skulle ud af døren. Nogle gange reagerer børn med den samme konflikt om noget praktisk, hvor der ligger svære følelser bag. Se det, fornem det og vælg dine konflikter med omhu. Og giv ikke trusler som "det dør du af", hvis ikke det er rigtigt. 


Eksempel 8: Simon er ofte ked af det, når han skal i seng. Han har brug for, at mor eller far bruger tid ved sengekanten og han græder så snart de forlader værelset. Putningen er svær for både forældre og for Simon. En aften vil Simon gerne se lidt ekstra fjernsyn og mor og far siger "Okay, så får du lov til at se fjernsyn, men så skal du heller ikke græde, når du skal i seng ...!"


Sig slet ikke sådanne sætninger, hold tingene adskilt. At Simon får lov til at se fjernsyn har intet at gøre med sengetid. Simon kan stadig have brug for sine forældres hjælp, når han skal overgive sig til søvnen, uanset om han har fået lov til at se TV eller ej.


Eksempel 9: Emilie spiser meget lidt. Hver aften sidder hun og stikker til maden og der glider ikke ret meget ned. Hendes forældre er bekymrede, fordi hun er så småtspisende og de er trætte af at smide den mad ud, som hun levner på sin tallerken. Derfor siger de "Du skal spise op, - der er børn i Afrika, som sulter ..."


Sig i stedet: "Kan du ikke spise mere, det er okay. Næste gang får du lidt mindre på tallerkenen, så kan det være at du kan spise det hele." Emilies naturlige fornemmelse for sult og mæthed bør respekteres og børn skal derfor ikke tvinges til at spise op. Derfor er det også vigtigt at lytte til, når Emilie siger at hun er sulten og så tilbyde hende mad der - også selvom det måske er en halv time før aftensmaden serveres eller lige inden hun skal i seng. 


Eksempel 10: Mikkel elsker søde sager, men grøntsager, rugbrød og fuldkornspasta er ikke altid lige sagen. Mikkels forældre ved godt, at det er vigtigt, at han spiser sundt og derfor lokker de med "Hvis du spiser dine grøntsager, så får du is bagefter ..."


Sig slet ikke sådanne sætninger. Det er med til at inddele maden i klasser - det sunde og dårlige - over for det usunde og lækre.
Det er vigtigt at anerkende, at Mikkel naturligt godt kan lide visse fødevarer bedre end andre, men samtidig give ham en læring om at sund mad også smager godt. Det lærer han bl.a. ved at være med til at lave mad, deltage i borddækningen og ved at opleve, at det at spise er noget vi prioriterer og hygger os med.


Håber at disse 10 eksempler giver lidt inspiration og hjælper videre på vej.


Bedste hilsner


Helen


Annoncer

Produktnyheder

Få besøg af Helen

Kære alle

Jeg får ofte henvendelser fra forældre omkring hjemmebesøg. Derfor har jeg nu besluttet at tilbyde besøg i mødre- og fædregrupper.

Du kan spørge om alt det, som optager dig omkring dit barn:

- Sover mit barn nok?
- Hvorfor er mit barn ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid


Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Spar lige nu: 24% ↓

Tilbud

Vejl. pris: 249,00

Nu: 189,95

Du sparer: 59,05

Køb nu!


Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin


Annoncer

Annonce