Annonce

Annonce

10 gode råd om start i SFO


9. april 2014

Rigtig mange børn starter i øjeblikket i skole​fritidsordning (SFO) eller på fritidshjem. I mange kommuner vil det være sådan, at de børn, som begynder i skolens 0. klasse i august, vil starte i skolefritidsordning eller på fritidshjem i april og maj måned – og for nogle børn går det forrygende, for andre børn er det sværere.

Derfor handler min artikel i dag om nogle af de udfordringer, der naturligt kan være ved at skulle begynde i SFO, og du får også 10 gode råd til denne periode.

Velkommen til en ny og måske utryg verden

For mange forældre og børn opleves det at skulle i SFO eller på fritidshjem som en meget stor og utryg verden. I børnehaven har barnet være passet rigtig godt på. Der har været hegn for børnehaven, lås og dobbelthåndtag på lågen ud til vejen og arealet dit barn har opholdt sig på, har været til at overskue – barnet var enten på mariehønestuen, i fællesrummet eller ude på legepladsen.

I SFO´ en og på fritidshjemmet er det anderledes, meget anderledes. Her er alle hegn ofte usynlige, der er ingen lås og dobbelthåndtag på dørene, og du kan slet ikke overskue alle de steder, hvor dit barn kan være. Og spørger du en af pædagogerne er svaret måske ”prøv at se ude ved bålpladsen eller inde i puderummet” og et barn kommer måske hjælpende forbi ”jeg har lige set hende ude ved gyngerne”. Det føles som om at der er millioner af steder, hvor dit barn kan opholde sig.

I børnehaven kender du naturligt også de voksne, de andre børn og forældre. Og selvom dit barn måske følges med nogle af sine børnehavevenner i skole, så er der i SFO´ en mange nye ansigter, nye navne, at forholde sig til. I børnehaven er kontakten mellem forældre og pædagoger ofte tæt, og du har en følelse af, at der er en sammenhæng i barnets hverdag. Du kan følge med i, hvad der sker i løbet af dagen, du har jævnligt en dialog med pædagogerne om, hvordan det går – og pludselig kan du nu føle, at du ingen ting ved. Du bliver måske i tvivl om, hvorvidt dit barn trives, og hvad dit barn laver i løbet af dagen. Og det er bestemt ikke altid, at du høre fra en pædagog, hvordan dagen har været og hvad dit barn har lavet.

Hiv fat i en pædagog, hvis du er i tvivl om, hvordan dit barn trives. Men hav også tillid til, at de voksne nok skal hive fat i dig, hvis der er noget de gerne vil drøfte med dig.

Vær opmærksom på at mange oplysninger gives på skrift. Det kan være nyhedsbreve der sendes ud eller sedler, som børnene får med hjem – der ligger derfor ofte sedler i barnets taske eller måske i din mailboks. Det kan også være, at du dagligt skal tjekke opslagstavlen på fritidshjemmet.

10 gode råd

Se dit barn, som det store barn, dit barn nu er ved at være og anerkend, at dit barn nu kan flere ting, mestrer flere ting. Dit barn bruger rigtig meget energi på at finde ud af det hele og visse ting vil naturligt være lettere end andre. På de fleste fritidshjem og SFO´er går børn i alderen seks til ti år. Det vil sige fra 0. til og med 3. Klasse.

1: Lad dit barn selv fortælle om sin ...


Annonce

... dag. Hvad der har været sjove og gode oplevelser, og hvad der måske har været svært – og spørg ind til, hvad barnet har gjort, for at løse de udfordringer, der har været.

2: Hjælp dit barn med at finde tøj osv. før I tager hjem – måske mangler barnet sin trøje eller den ene sko – tjek glemmekassen og tal med barnet stille og roligt om, hvor tingene skal være, så barnet lærer det hen af vejen.

3: Spørg dit barn om der er nogen vigtige beskeder – og lad barnet selv tjekke tasken.

4: Lad barnet vise dig rundt, vise dig nogle af de ting barnet har leget med og lavet i løbet af dagen. Barnet har naturligt brug for at vise dig sin nye verden, sin nye hverdag.

5: Hjælp dit barn med at følge reglerne på SFO´en – at man f.eks. krydser sig ind og ud, når man kommer og går, at man ikke går uden at sige farvel til en pædagog osv.

6: Spørg ind til reglerne for legeaftaler. Du kan ofte stå i en situation, hvor dit barn gerne vil lege med en ny ven, når det er tid til at blive hentet – og ofte har fritidshjemmet et stykke papir med børnenes navne og forældrenes telefonnumre, - og så ringer forældrene sammen og laver legeaftaler. F.eks. kan du ringe og spørge ”Mads og Emil vil gerne lege sammen, er det okay at jeg tager Mads med hjem nu? Så kan du hente ham hos os senere?” og giv SFO´en besked ”jeg tager både Emil og Mads med hjem i dag.

7: Lær dit barn, hvordan man siger nej til leg. Nogle gange vil det være helt naturligt, at I ikke kan lave legeaftaler. Det er helt okay f.eks. at sige ”Sofie vil rigtig gerne lege, men i dag kan vi ikke. Skal vi ikke aftale, at jeg ringer til din mor eller far og aftaler, hvornår I kan lege?”. På den måde hører begge børn, at du bakker op om, at de kan lege sammen, og at du gerne vil hjælpe med at finde en dag, hvor det kan lade sig gøre.

8: Vær forberedt på manglende overskud hos dit barn. Det at starte på SFO kan virke meget overvældende, som at starte på et nyt job – og barnet vil ofte reagere derhjemme. Dit barn kan blive mere pylret, der skal måske ikke så meget til før barnet bliver ked af det, mange børn vil i denne periode også søge deres forældre om natten. De vågner, har mareridt og har brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed.

9: Skær ned på aktiviteter. Det er ikke nødvendigt at dit barn meldes til en masse aktiviteter i fritiden og det er vigtigt at I ikke skal i byen hver weekend. Dit barn har brug for at slappe af og ikke skulle koncentrere sig om meget andet end det at være på vej til at blive skolebarn og finde nye venner, skabe nye relationer og udvide sine sociale kompetencer.

10: Hjælp dit barn med at få overblik over en uge ved at lave et skema med billeder og evt. meget kort tekst. Det kan hjælpe barnet med at overskue dagene – barnet kan f.eks. se, hvornår I skal besøge mormor, hvornår I har lavet en legeaftale, hvornår barnet måske skal huske sin turtaske og hvornår I ”bare” skal hygge og være hjemme.

Rigtig meget held og lykke med starten på ”skolelivet” :)

Kærlig hilsen
Helen


Annoncer

Produktnyheder

Giv dit barn den bedste start!

Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier

Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.


Annonce