Annonce

Annonce

Ny forskning: Fed fisk kan afværge D-vitaminmangel hos børn


26. februar 2020


Hvis børn spiser fed fisk flere gange om ugen henov​er vinteren, kan de opretholde deres niveau af D-vitamin og dermed undgå det fald, som normalt er en følge af den mørke tid i vinterhalvåret. Det viser et nyt studie fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.



D-vitamin er vigtigt for optagelsen af calcium i kroppen og for knoglernes udvikling. En stor del, af det D-vitamin vi får, dannes i huden, når vi rammes af solens stråler, men det sker kun i sommerhalvåret. Da vi ofte har en længere efterår- og vinterperiode i Danmark, hvor vi ikke har ret mange solskinstimer, og da vi ikke kan regne med en længere solrig sommer på disse breddegrader, er det vigtigt, at vores børn får D-vitamin nok.



Forskningsprojektet hedder FISK Junior. I projektet deltog 199 børn i alderen 8-9 år, som ikke spiste ret meget fisk i forvejen. Børnene blev fordelt ved lodtrækning i to grupper, hvor den ene gruppe hver uge skulle spise 300 gram fed fisk som laks, makrel i tomat og sild, mens den anden gruppe skulle spise tilsvarende mængder kylling og kylling-kalkunpålæg. Forsøget varede i 3 måneder.



Resultaterne viste, at en del af børnene i fiskegruppen spiste mere, end de skulle - faktisk hele 375 gram fed fisk om ugen i gennemsnit - trods det, at de før ...


Annonce

... forsøget ikke spiste ret meget fisk. Man kunne tydeligt se en forskel i blodet på børnene, der spiste fisk og børnene, der spiste kylling. Børn som spiste 300-400 gram fed fisk i form af blandt andet laks, makrel og sild opretholdt i gennemsnit niveauet af D-vitamin. Desuden havde kun 4% i fiskegruppen et dicideret mangelniveau, mens dette tal var 12% i kyllingegruppen. Børnene som spiste kylling havde et forventet fald af D-vitamin i blodet. 



Danske børn spiser generelt for lidt fisk



I Danmark spiser børn i alderen 4-17 år i gennemsnit kun 100 gram fisk om ugen, og mange når ikke op på fiskeanbefalingerne. Børnene i studiet blev også valgt ud fra, at de havde et lavt fiskeindtag forud for deres deltagelse.



Det anbefales, at børn (og også deres forældre) spiser fisk to gange om ugen til hovedret og flere gange om ugen som pålæg - og at man går efter de fede fisketyper, særligt om vinteren. Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser 350 gram fisk ugentligt, heraf ca. 200 gram fed fisk som laks, ørred, makrel og sild.



Alle former for fisk tæller med i anbefalingerne - også fiskefrikadeller, frossen fisk, torskerogn, makrel og anden fisk på dåse, samt skaldyr som rejer og muslinger.



Læs mere om forskningsprojekt FISK Junior her 



Annoncer

Sponsorerede artikler

Sådan siger du farvel til røde babynumser

Sådan siger du farvel til røde babynumser: Med forebyggelse frem for behandling

Sundhedsplejersker anbefaler at forebygge bleudslæt med Olívy
Er du i tvivl om, hvad der hjælper bedst mod rød numse og bleudslæt, er du ikke den eneste. Mange bruger salver og cremer til ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"


Annonce