Svar: 2 mdr. baby vil ikke sove
19. december 2015
Alder:
2 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige:)
Det lyder som om, at der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, så lyder det som om, at Emma har haft/har problemer med maven, og det er rigtig godt, at I efterhånden er ved at få styr på dette. Det lyder som om, at hun trives med NAN Sensilac og det er rigtig godt, at I nu følger den plan:)
Det vil være rigtig godt, at du også lige får tjekket hende igennem - hvis hun ikke allerede er blevet det - så du sikrer dig, at hun ikke har problemer med en skævvridning, låsning eller lignende i nakken eller andre steder på rygsøjlen. Nogle børn får problemer med dette i forbindelse med fødslen og det kan give meget urolig søvn og meget gråd... Det er vigtigt at tjekke hende igennem og sikre sig, at der ikke er behov for en fysioterapeut, kiropraktor eller andet, fordi hun har en fysiologisk problem...
Nu hvor hun er to måneder gammel, så lyder det som en rigtig god idé, at du forsøger at skabe lidt mere rytme. Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes flaske, som en fast del af putteritualet. Det at få mælk før hun skal sove, vil hjælpe hende til at slappe af, koble af overfor verden. Hun vil samtidig naturligt kunne sove længere, hvis hun har fået sin flaske lige før hun falder i søvn - end hvis hun har fået den en time før hun sover...
Du skal regne med at hendes samlede søvnbehov i døgnet er ca. 15 timer. Det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Du skal regne med, at hun har behov for 2-4 lure i løbet af dagen. I 2 måneders alderen er det lidt forskelligt, hvordan børn sover bedst. Nogle børn sover 4 kortere lure, andre børn sover 2 længere lure og nogle børn er begyndt at sove 2 længere lur og en powernap... Ingen faste regler, du skal forsøge at følge det, som hun viser behov for.
Du skal regne med, at hun ikke kan være vågen i mere end et par timer. Nogle gange er hun måske kun vågen i 1 time og skal så have mælk og puttes igen. Andre gange er hun måske vågen i 2.5 time, før hun atter er parat til at sove og det er helt okay - men meget mere bør hun ikke være vågen af gangen, når hun ikke er ældre end hun er.
Du skal ikke være bange for at hun får uhensigtsmæssige vaner. Du skriver, at du ofte kan få hende til at sove, hvis du triller hende i barnevognen - det er rigtig fint. Det må du meget gerne gøre. Det kan være en god idé at du gør det til en fast vane, netop at trille hende en lang tur midt på dagen, så du her på denne måde netop vænner hende til at skulle sove en længere middagslur. I takt med at hun vænnes til dette, så vil du på sigt bedre kunne holde vognen stille og hun kan sove videre - lige nu er det dog rigtig fint, hvis du kan trille hende i søvn og med vognen hjælpe hende til at sove.
Til de øvrige lure, vil det være super, hvis du prøver at putte hende i liften eller nogle gange måske vælger at lægge dig med hende, og lader hende falde i søvn ved siden af dig. Hun må gerne sove ved siden af dig i dobbeltsengen - ligesom hvis du lagde dig med hende og ammede hende, sådan kan hun også få flasken. Det kan også være en måde, hvor på du selv får lidt hvile i løbet af dagen:)
At skabe rutiner i hverdagen betyder, at du nu gerne må begynde at gøre det samme, hver gang du putter hende. Det vil være de helt almindelige ting, som du sandsynligvis allerede gør. At du f.eks. starter med at skifte hende, herefter svøber hende eller putter hende i en sovepose, så tilbyder du hende mælk, udskifter flasken med en sut, flytter hende fra din favn og ned i liften, kærtegner hende på samme måde hver gang hun puttes, bruger sammen beroligende ord osv. Jo mere ens, jo bedre, fordi det forbereder hende på, at det nu er sovetid og hun ved, hvad der sker.
Du skal være opmærksom på at børn på din datters alder ikke mestrer at lukke lyde ude - hun hører ligesom alt. Det betyder, at hvis du har radio eller tv kørende, så vil hun høre det, også selvom hun sover - og det kan forstyrre hendes søvn. Det er derfor en god idé at du stiller hende afsides - f.eks. i soveværelset eller i haven, når hun skal sove.
Nogle børn reagere på det skift, der er fra favn og ned i lift/seng/barnevogn - og her hjælper det at svøbe hende. Det kan være et babysvøb, eller det kan være i en sovepose. Da du giver flaske, vil det være super fint, at du svøber hende og tilbyder hende flasken efterfølgende - og i princippet kan hun både få flasken i din favn, men kan også få flasken, der hvor du ønsker, hun skal sove. Du må derfor gerne putte hende i liften og give hende flasken der - så hun får flasken der, hvor du ønsker, hun skal sove.
Du skal være opmærksom på hendes bevidsthedsstadier. Det er sådan at små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. og det er dette man kalder for bevidsthedsstadier:
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når hun har været vågen, ligget og kikket (stille årvågenhed) og være aktiv (aktiv årvågenhed) så vil hun begynde at blive urolig, ked af det, søgende - og her skal hun så have mælk og så skal hun puttes. Hvis det er svært at aflæse hendes signaler - nogle børn sender ikke tydelige signaler - så må du se på klokken og beslutte at nu er det tid til at sove og så give hende mælk og putte hende.
Du skriver, at hun nogle gange falder i søvn i løbet af 5-10 minutter, og andre gange tager det 1-2 timer... Det skal ikke tage 1-2 timer at falde i søvn, så lyder det som om, at du ikke rammer det rigtige tidspunkt - at du enten putter hende for tidligt eller har passeret det tidspunkt, hvor hun egentlig var parat til at blive puttet, hvorved hun er blevet overtræt og derfor kæmper mod søvnen. Sker dette, kan du ikke gøre andet end at putte hende i barnevogn og med den lulle hende i søvn eller lægge dig med hende i din seng eller bære hende i dine arme, for på den måde at få hende til at sove.
Du skal ikke være bange for at gøre noget forkert. Du skal gøre det, som du fornemmer, hun har brug for - og gøre det med god samvittighed. Det er lige nu ikke så vigtigt, hvordan hun falder i søvn - det vigtigste er, at hun får den søvn, som hun har behov for i løbet af dagen.
Nogle børn har også stort behov for nærhed og tæt fysisk kontakt. Her kan det være en god idé med en slynge, så du kan have hende tæt hos dig og bære hende - og samtidig også have hænderne fri til at få lavet lidt praktisk... Igen - du skal gøre det, som du fornemmer vil fungere for jer i hverdagen:)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Rigtig glædelig jul til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske