2 mdr. baby vil ikke sove

19. december 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

2 mdr. baby vil ikke sove

Hej Helen

Jeg håber, at du kan hjælpe os!!

Vi har fået lille Emma, d. 20. oktober - et rigtigt ønskebarm.
Jeg ammede hende de første 5 dage, men vores pige har et kæmpe suttebehov, og ødelagde mig fuldstændig, desværre.. (Hun havde suttet hul på hendes hånd i maven!!!) Hun begyndte derfor med MME.

Hun startede med NAN HA - det gik slet ikke. Hun fik SÅ hård mave. Lactulose hjalp hende ikke ikke. Vi startede på grøn allomin i stedet - det hjalp stadig ikke, og hun begyndte derfor med movicol. Hun har døjet rigtig meget med mavekneb og hård afføring. Vi stoppede, da hun var 5 uger, med den syrnede (i samråd med børneafd.), og det hjalp en del på hendes mavekneb, dog havde hun stadig smerter. Vi valgte endnu engang at skifte MME til NAN sensilac - med god effekt. Vi skiftede til NAN sensilac da hun var 6 1/2 uge gammel.

Ovenstående er bonus-info for Emma har SÅ svært ved at sove i dagtimerne, og det har hun faktisk haft siden vi startede på MME. I starten kunne hun "sagtens" holde den kørende fra 08-20, hvor hun så "endelig" falder død om... I need help...

Hendes mave heldigvis blevet bedre, og jeg er sikker på, at det har haft en negativ effekt på søvnen i dagtimerne - dog kæmper vi, og vi kæmper meget. Hun er en stædig dame, og vil helst IKKE overgive sig.

Hun sover fint om natten, i hvertfald fra 20/21 til 01.30-03.00. Så får hun en flaske, bliver vugget lidt, puttet, og sover igen. Hun vågner efter 15 minutter, hvor jeg vender hende, giver hende sutten igen, vugger hende, og så sover hun igen efter 10-20 minutter. Det hænder, at hun skal have sutten 1-5 gange i løbet af natten, ...

Annonce

... men ellers sover hun til 06-08. Natten er sådan set godkendt i forhold til hendes alder, men jeg er mere bekymret for dagene. Hun er meget stædig, og overgiver sig sjældent, dog er det tydeligt, at Emma er TRÆT.

Jeg kan kæmpe med hendes søvn, og her snakker vi alt fra 5-10 minutter til 1-2 timer. Er der normalt? Hvad gør jeg gal? Hvorfor overgiver hun sig ikke?

Jeg ved godt, at hun ikke har haft nogen rytme pga. mavesmerter de første mange uger, men hvordan får jeg opbygget den rytme igen? Og hvad skal jeg gå efter? Hvor lang tid skal hun være vågen imellem lurerne? Hvor mange lurer i løbet af dagen? Hvor meget skal jeg kæmpe?

Hun sover i barnevognsliften om natten, så den kender hun. Om aftenen bliver hun puttet ved samme ritual: ble, nattøj, flaske, vugges af mor og puttes i liften.

Hun elsker din barnevogn, når den bevæger sig. Med det samme den står stille, så vågner hun. Enkelte gange har det lykkedes mig at få hende til at sove i vognen efter gåtur, men så har turen været over 1 times varighed, og jeg har snakket hele vejen.

Hun elsker sutten, men hader ting for øjnene, sutteklud osv. Hun er meget opmærksom og trives og følger hendes udvikling. :-)

Er jeg heldig at få hende til at sove i dagtimerne, så render jeg ud til barnevognen med mellemrum på 2-10 minutter, fordi hun græder. Hvad gør jeg?? Hun får sutten, jeg ruller med vognen, vipper med den osv., hun falder hen, også skal jeg derud kort tid efter igen...

Jeg har brug for hjælp til rytmen om dagen og hvordan jeg får hende til at sove?

Håber du kan hjælpe os - og en træt, men stædig Emma ;-)

Med venlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder