Brev:
Ønsker at stoppe amning
27. marts 2024
Alder:
3 mdr.
Ønsker at stoppe amning
Kære Helen.
Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5 uger gammel, da hun tydeligvis ikke blev mæt af min mælk.
Jeg ved godt, at anbefalingen er, at man skal amme til hun er mindst 6 måneder, men at give flaske har bare gjort en kæmpe forskel for os, da det har givet meget mere ro. Hun sover bedre og jeg er aldrig i tvivl om, om hun er sulten.
Jeg har generelt haft det rigtigt svært med, at hun afviser brystet og græder, når hun ligger ved brystet, og det virker fuldstændig forkert for mig, at have hende grædende og frustreret ved brystet. Jeg bliver rigtigt ked af det, og det er virkelig bare ikke rart at være i. Derfor har jeg også valgt, at give hende en flaske, når hun græder og ikke vil brystet - og så spiser hun og er glad og mæt bagefter.
Det betyder selvfølgeligt, at hun nu får flere og flere flasker og det har jeg det selvfølgeligt dårligt over. Men efter lange snakke med min mand, så har jeg besluttet at stoppe amning helt. Jeg ved godt, at hun trods alt får nogle vigtige næringsstoffer via min mælk, men modermælkserstatningen skulle jo også være okay?! Det har overrasket os, hvor dyr modermælkserstatningen er, hvilket jo også er en af grundende til at jeg burde amme mere, men det har vi aftalt at vi må få til at fungere.
Men hvordan stopper jeg amningen bedst? Jeg tænker selv, at jeg skal trappe ned og amme mindre og mindre, men over hvor lang tid tænker du at amningen skal trappes ud? Og hvad gør jeg, hvis mine brystet virker meget fyldt? De skal vel tømmes ud?
Håber du vil dele nogle tanker med mig:)
Kærlig hilsen
mor