Brev:
Nattespetakler
29. april 2024
Alder:
2 år, 1 mdr.
Nattespetakler
Kære Helen
Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi skal stille op. Jeg vil derfor gerne høre dine tanker om det.
Der er to udfordringer. Det ene er, at H vågner og er ked af det, det andet, at han gerne vil sove oppe i vores seng og har vågne perioder sent om aftenen.
Det er ikke hver nat, men ofte nok til at det er belastende for os.
Han vågner ved 22-23 tiden. Her er han ked af det og virker vred/skrigende, næsten som om han har en slags af det, man kalder night terror/søvnrædsel. Min søster har haft det, så derfor kender jeg til det.
Jeg synes bare han virker til at være halvvågen og lidt reagere på det, der sker, men ikke som forventet og han lader sig ikke trøste og vil ikke tages op. Nogle gange råber han fx at han "vil IKKE sove med far" eller mor, og vil bestemme, hvem der er i rummet, og hvem der må komme, og han kan godt råbe det, selvom far ikke er i rummet. Andre gange bliver han irriteret over sin bamse og dyne og vil have dem væk. Han svær at komme rigtig i kontakt med, og ingen af vores tiltag virker som regel. Det virker næsten altid til sidst at fjerne alle bamser og dyner fra sengen og ikke tage ham op, men bare tale roligt. Det varer ca 15 minutter eller deromkring.
Det er altid mellem 22 og 23. ER det mon sådan noget søvnrædsel? Det er svært at vurdere, fordi han virker halvvågen, og reagerer lidt på det der sker, men ikke lader sig trøste som normalt.
Herefter vågner han tit helt op. Så begynder han at råbe om, at han vil over og "sove hos mor", og ender altid med til sidst at komme over og sove i dobbeltsengen. Det er totalt en glidebane, og jeg gider ikke have han sover der, men jeg synes også det er svært og synd at afvise ham, samt vi har brug for at få sovet. Det skal lige siges, at han aldrig har sovet fast i vores seng som baby, han har altid sovet i sin egen seng inde hos os.
Jeg synes selvfølgelig, der skal være plads til at have behov for at sove hos sine forældre, men alle sover dårligt når han sover hos os.
Jeg tror løsningen ville være at finde ud af, hvordan jeg kan stoppe ham i at vågne helt op efter de der skrige-episoder.
Om dagen er der ingenting. Han er fuldstændig som han plejer, og virker ofte ikke engang særligt træt, selvom han har været vågen. Derfor tænker jeg, at uanset hvad, så er det ikke noget alvorligt galt. Han har heller ikke nogen tænder på vej, af hvad jeg kan se.
Jeg tror heller ikke rigtig han er overstimuleret, men jeg føler, han har hovedet fuldt af ting som sker, lige for tiden. Han kommer oftere op at skændes med andre børn i vuggestuen om legesager, han bliver oftere frustreret over små ting, som virker helt tilfældige og ulogiske på os voksne (som fx: Han bad om juice, jeg gav ham juice, han blev vred over det). Han vil rigtig gerne bestemme og gøre alt selv, og han vil hele tiden gerne snakke og spørge om alting. Det tænker jeg er normalt for en toårig, og jeg føler også, vi er gode nok til at håndtere frustrationer i hverdagen på en stille og rolig måde.
Han er på den måde en dreng, hvor jeg tænker, sammenlignet med andre på samme alder, at 'det kunne være meget værre'. :) Han er meget godt med sprogligt. Det kommenterer pædagogerne også på. Han sætter sætninger sammen af 4-5 ord og øver sig i nutid, datid, flertal etc. Han har rigtig mange ord. Men derfor er han stadig kun 2 og kan kun forstå det, som en 2-årig kan, føler jeg.
Men altså, måske er hans hjerne bare helt fyldt op om natten og har svært ved at finde ro?
Han kommer i seng kl lidt over 19 og sover inden 20, er ikke specielt svær at putte.
Han står op kl 6.30.
Han sover lur fra 12-14.
Hvad tænker du der er på færde og hvad kan vi gøre ved nattespetaklerne?
Med venlig hilsen
Mor til H