Brev:
Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.
5. maj 2024
Alder:
2 år, 5 mdr.
Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.
Kære Helen.
Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling.
Hun er lidt bagud med flere ting pga mange og meget kraftige mellemøresbetændelser, men vi kan få øje på, at der sker noget med hende fra dag til dag. Der kommer hele tiden nye ord til, hun er begyndt at danne sætninger, hun eksperimenterer med at udtrykke sine behov, og vi har i det hele taget en god kontakt til hende.
Som du måske husker, har kontakten tidligere været svær at få med hende. Nu søger hun os og andre, der er fin øjenkontakt, og i det hele taget er hun meget social. Hun hviner af fryd, når vi får gæster og inviterer dem på leg og til samspil. Den samme kontakt har hun med børn og voksne henne i vuggestuen. Hun er både god til at fordybe sig i egne aktiviteter, men vil også gerne være i selskab med andre. Hun har måske mere krudt i sig end de fleste.
Dog oplever jeg også, at vores datter har brug for mange pauser. Jeg vil betegne hende som udadvendt og meget nysgerrig på sin omverden, men hun har også brug for at trække sig og lade op for sig selv. Når hun kommer hjem fra vuggestue, henter hun som det første selv sin dyne, sut og bamse for at få en alenestund i sofaen. Disse pause tager hun også henne i vuggestuen og når vi har gæster. Hun kan sidde der i alt fra 5-15 minutter, og så er hun klar på samspil og til at udforske igen.
Hun elsker at være ude af huset, og jeg kan uden problemer hive hende med på spontane ture og ændre i vores rutiner, uden at hun reagerer synderligt. Hun trives i, at det sker en masse. I vuggestuen reagerer hun dog kraftigere på det. Hvis der har været mange ændringer, skift af voksne og uro, kan hun have brug for flere pauser, bliver hurtigere vred og kan fx have svært ved at sidde roligt med ved bordet. Så får hun derhenne lov til selv at gå lidt til og fra. Det ser vi også indimellem herhjemme, og vi presser hende aldrig til at blive siddende i længere tid, end hun selv ønsker, da hun jo kan have brug for at trække sig. Hvad tænker du om det, bør vi være vedholdende med at, hun skal sidde ved bordet?
Jeg har som sagt en pige, som meget gerne vil udforske verden - men også skal have sine små pauser. Jeg har kun oplevet hende én gang, hvor hun fik en stor nedsmeltning pga for mange indtryk. Det var til et kæmpe gymnastikarrangememt med over 500 børn og voksne. Jeg blev selv helt overstimuleret. Her virkede hun helt forvirret, og kunne ikke forstå, at hun ikke bare kunne løbe frit rundt. Det endte med en kæmpe nedsmeltning. Derudover kan vi sagtens have mange gæster, tage i legeland osv.
Jeg er dog begyndt overveje, om min datter kan være særlig sensitiv, selvom hun har en udadvendt og social karakter. Hvad er dine tanker? Jeg er selv samme støbning: meget social, men lader også op i eget selskab. Jeg har også brug for at trække mig Hendes far har ADHD, kan der være tidlige tegn på dette?
Kærlig hilsen
Mette