Lange putninger - 15 måneder

21. april 2024

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange putninger stort set lige siden, at vores datter blev født. Jeg håber, at du har et godt råd til os, da vi er meget trætte og frustreret..

De første 5 måneder af hendes liv klyngeammede hun fra kl. 18-22 hver eneste aften. Derudover havde hun også aftenuro, hvor hun også let græd i dette tidsrum.

Fra 5 måneder og til ca. 10 måneder, der puttede jeg hende til nat ved at amme hende i søvn. Men hun vågnede ofte lige bagefter, og faldt ofte først i søvn igen ved 21-22 tiden, hvor jeg igen ammede hende i søvn.

Fra hun var 10 måneder, så har jeg forsøgt at adskille søvn og amning (jeg ammer stadig 1 gang om dagen), så jeg ammer hende 1 time efter aftensmaden. Når hun så skal puttes, så har vi et fast putteritual, som vi stort set har brugt siden hun var 6 måneder (dog med lidt justeringer). Putteritualet foregår således, som pt. Starter kl. 19:45; ud på puslepuden og få ny ble, børstet tænder, creme og nattøj på. Derefter ind på værelset og få læst kort godnathistorie ved siden af hendes nat-bamse, og så sætter vi søvnmeditation med Tjugga på - og til sidst White Noise (White Noise har givet hende ro på siden, at hun blev født. Vi har desværre ikke haft held med at give hende sut). Vi ligger ved siden af hende.

Hun plejer først at sove efter at der er gået 1-2 timer. Vi startede med at putte i hendes egen seng, men hun ville hele tiden ned til os (vi har en madras ved ...

Annonce

... siden af hendes seng). Så nu er det endt med, at hun skiftevis samsover med mig og hendes far på madrassen ved siden af hendes seng.

Vores problem er at en putning tager 1-2 timer hver aften. Nogen aftener så græder hun så snart, at vi rammer soveværelset og så kan hun nærmest være ulykkelig i en halv time før, at hun falder til ro - andre aftener så er det ligesom om, at kun skal af med noget energi. Hun vender og drejer sig i sengen - og skal op og stå - kravle over os og undersøge alting. Hun er nærmest helt frisk med ny energi. Og det ender altid med, at hun falder i søvn lænet op af os.

Hun sover 1-2 lure i vuggestuen ca. 2 timer i alt, hvor hun senest vågner kl. 15. Vi har forsøgt følgende:
- at hun kun sover 1 lur i vuggestuen
- at hun kun sover 1 time lur i vuggestuen
- at putte hende tidligt ved 19-tiden
- at putte hende senere ved 20:30-tiden
- at give hende et aftenbad og massage for at få ro på kroppen
- at vi går ud fra rummet (her begynder hun at græde med det samme)
- Vi har tjekket væske i ørene af en ørelæge

Hun vågner ca. kl. 6:30 hver morgen.

Når hun så endelig er faldet i søvn, så er der ikke nogen reelle opvågninger. Hun kan godt vågne 1-2 gange om natten og græde lidt, men hun sover altid selv videre.

Jeg føler virkelig, at vi har forsøgt alt ift. de lange putninger hver eneste aften. Men intet hjælper. Jeg håber virkeliig, at du kan give os nogen gode råd til os.

Hilsen
En meget frustrerende mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren