Brev:
Lange putninger - 15 måneder
21. april 2024
Alder:
15 mdr.
Lange putninger - 15 måneder
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange putninger stort set lige siden, at vores datter blev født. Jeg håber, at du har et godt råd til os, da vi er meget trætte og frustreret..
De første 5 måneder af hendes liv klyngeammede hun fra kl. 18-22 hver eneste aften. Derudover havde hun også aftenuro, hvor hun også let græd i dette tidsrum.
Fra 5 måneder og til ca. 10 måneder, der puttede jeg hende til nat ved at amme hende i søvn. Men hun vågnede ofte lige bagefter, og faldt ofte først i søvn igen ved 21-22 tiden, hvor jeg igen ammede hende i søvn.
Fra hun var 10 måneder, så har jeg forsøgt at adskille søvn og amning (jeg ammer stadig 1 gang om dagen), så jeg ammer hende 1 time efter aftensmaden. Når hun så skal puttes, så har vi et fast putteritual, som vi stort set har brugt siden hun var 6 måneder (dog med lidt justeringer). Putteritualet foregår således, som pt. Starter kl. 19:45; ud på puslepuden og få ny ble, børstet tænder, creme og nattøj på. Derefter ind på værelset og få læst kort godnathistorie ved siden af hendes nat-bamse, og så sætter vi søvnmeditation med Tjugga på - og til sidst White Noise (White Noise har givet hende ro på siden, at hun blev født. Vi har desværre ikke haft held med at give hende sut). Vi ligger ved siden af hende.
Hun plejer først at sove efter at der er gået 1-2 timer. Vi startede med at putte i hendes egen seng, men hun ville hele tiden ned til os (vi har en madras ved siden af hendes seng). Så nu er det endt med, at hun skiftevis samsover med mig og hendes far på madrassen ved siden af hendes seng.
Vores problem er at en putning tager 1-2 timer hver aften. Nogen aftener så græder hun så snart, at vi rammer soveværelset og så kan hun nærmest være ulykkelig i en halv time før, at hun falder til ro - andre aftener så er det ligesom om, at kun skal af med noget energi. Hun vender og drejer sig i sengen - og skal op og stå - kravle over os og undersøge alting. Hun er nærmest helt frisk med ny energi. Og det ender altid med, at hun falder i søvn lænet op af os.
Hun sover 1-2 lure i vuggestuen ca. 2 timer i alt, hvor hun senest vågner kl. 15. Vi har forsøgt følgende:
- at hun kun sover 1 lur i vuggestuen
- at hun kun sover 1 time lur i vuggestuen
- at putte hende tidligt ved 19-tiden
- at putte hende senere ved 20:30-tiden
- at give hende et aftenbad og massage for at få ro på kroppen
- at vi går ud fra rummet (her begynder hun at græde med det samme)
- Vi har tjekket væske i ørene af en ørelæge
Hun vågner ca. kl. 6:30 hver morgen.
Når hun så endelig er faldet i søvn, så er der ikke nogen reelle opvågninger. Hun kan godt vågne 1-2 gange om natten og græde lidt, men hun sover altid selv videre.
Jeg føler virkelig, at vi har forsøgt alt ift. de lange putninger hver eneste aften. Men intet hjælper. Jeg håber virkeliig, at du kan give os nogen gode råd til os.
Hilsen
En meget frustrerende mor :-)